torsdag 20 januari 2011

IFD = Inflammation Free Diet

Sannas matbok : för den självläkande människanInflammationsfri diet låter kanske inte så flashigt, men jag tror faktiskt på idén. Tanken är att man skall äta mat som motverkar inflammationer och t ex stelhet i din kropp.
Genom vettigt kostval kan du påverka hur du mår och det tycker jag låter vansinnigt intressant.
Sanna Ehdman pratar bland annat om IFD-kost i sin bok "Sannas matbok - för den självläkande människan).
Allt om mat har också en kort sammanfattning om vad man bör tänka på när man följer IFD.

Det är framförallt bra att äta (nu grovsorterar jag):
  • grönsaker
  • fisk
  • oljor
  • IFD-kryddor
  • bönor och legymer (jag var ju tvungen att kolla upp detta - kokta grönsaker och rotfrukter)
  • kött från fria vuxna gräsätande djur
  • frukt i måttlig mängd
  • nötter
  • bröd och müsli i fullkornsvarianter i  måttlig mängd
  • råris, korn och t ex fullkornspasta
  • keso, yoghurt och t ex fetaost
  • morotsjuice, tomatjuice och t ex örtte, förutom källvatten
HC Barregren skriver om vad han gör för att komma närmare IFD-resultaten. Här är ett exempel på hans ugla IFD-dinkelgröt. Läs den gärna, för jag tror att du kan få dig en tankeställare eller två.

Jag skall försöka komma ihåg att krydda min mat med kanel, kardemumma, ingefära och gurkmeja, helt enkelt för att de verkar vara dunderbra för kroppen :-).
Nötter är ju något jag läst om tidigare, och kanske påbörjat att äta någon gång, men sedan glömt...
Torkade aprikoser är också välkommet i min mage. Ja, jag vet att jag har en söt tand (sweet tooth).
Sen "måste" jag hitta stevia - ett bättre alternativ än andra sötningsmedel och socker.

Jag återkommer i ämnet IFD. Var så säkra!
Nu skall jag läsa färdigt boken "Aldrig mera äcklig", av Constance Briscoe.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar