fredag 14 januari 2011

Kort med kärlekstema




















Här är ett kort till Valentindagen / Alla hjärtans dag. Jag tog fasta på de härliga stämplarna från Tim Holtz Love Struck-set (finns hos Scrap & Hobby).

RAM AV WELLPAPP
Jag började med att göra en ram av wellpapp. Jag skar ungefär 2 cm breda remsor och lappade dem på varandra för att ge ett rustikt intryck. Jag fäste dem med bruna brads för att få dem att likna spikar på brädor. 
Därefter strök jag på med olika bruna distressdynor och avslutade med att stryka på lite Vintage Photo Distress Stickles.
Distress-stickles skiljer sig från vanliga glitterstickles på så sätt att de ger en sandpappersyta tillsammans med lite glitter - istället för bara en vacker glittereffekt.
Prova gärna vid något tillfälle. Personligen är det en av mina favorit-dekorationer tillsammans med Distress embossingpulver, som ju också ger ett sandpappers-resultat.

TEMA - KÄRLEK
Jag skar till en bit papper som passade inuti ramen och färglade den med ljusblå distressfärg, genom att dra dynan över papperet. På så sätt får man ett ojämnt intryck, samtidigt som man låter lite av bakgrundsfärgen sticka fram. Därefter stämplade jag LOVE-texten med Sepia Archival ink. Jag trodde först inte att det skulle gå att stämpla på papperet (300 g akvarellpapper), men det gick ju fint :-).

Love-biljetten hade jag stämplat upp vid ett tidigare tillfälle, genom att följa Tim Holtz instruktioner om hur man jobbar med Cut-n-Dry.

Klipp till cut-n-dry i lagom storlek, stämpla upp motivet med svart färg och färglägg vissa delar med distress ink refill-färger. På så sätt får man ju en specialgjord stämpeldyna till just den stämpeln! Detta var en teknik som jag var mycket tveksam till i början, men faktum är att jag verkligen gillade det. Och lätt var det också! Han är inte dum den där Timpan :-).

MONTERING
Jag ville ta fasta på det röda i love-stämplen (siffran 14 - som ju är Valentindagen (14 februari)), varför jag valde ett röd-prickigt papper från BoBunny. Jag ruggade till kanterna med en kantskrapa.


Som avslut ville jag vräka på rosor (det finns ett stort utbud hos Scrap & Hobby), och det kan man nog lugnt säga att jag gjort här.



Jag har limmat fast allt med limpistol, som jag verkligen kan rekommendera som ett av de viktigaste pysselverktygen, helt enkelt för att den gör jobbet på ett oklanderligt sätt. Nåja... Lite limtrådar blir det ju, men genom att snurra med pistolen lite lätt samt eftervärmning med embossingpistolen (om du inte varit snabb nog med handen :-)...) gör att du inte ser dem längre. 

2 kommentarer:

  1. Snyggt! Dags att göra Valentine-korten som sagt...
    Gillar att du lär ut nya tekniker mm på din sida :) Jag är ganska ny inom denna hobby så jag håller på och lär mig... :)

    SvaraRadera