tisdag 25 januari 2011

Kostlära - del 1

Idag har det varit min lediga dag, och den har sett lite varierad ut. Jag har både fixat med kläder, gjort ett kort, städat och röjt, delpackat min väska till Frankfurt och köpt en ny bok. Men innan jag började läsa i den nya boken, började jag att läsa i Sten Sture Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt". Jag måste tyvärr säga att den inte är särskilt bra skriven. Pytteliten text, ett jädra pladder - om och om igen - om samma sak. Så jag valde faktiskt att lägga ifrån mig den och vila en stund. Ja, precis så jobbigt var det :-(!!!

...

Lite senare på kvällen började jag att läsa igen, och efter att ha läst några sidor i Fredrik Paulúns bok "50 genvägar till fettförbränning" (ja, det verkar som om jag blivit lite intressrad av att ta det ett steg lägre med mitt hälsosamma ätande... :-), inser jag att GI's rekommenationer skiljer sig från LCHF's. Fredrik Paulún kallar t o m LCHF för en extremdiet (bl a p g a att bristen på kolhydrater gör att ketoner börjar bildas - vilket inte är ett lika bra "drivmedel" - tydligen har många också höga insulinnivåer - fastän de inte har mycket blodsocker).

För att få ett grepp om allt det här nya, väljer jag att sammanfatta det jag läst...

Så medan LCHF förespråkar så fet och proteinrik mat som möjligt och minimalt med kolhydrater, tycker GI-personerna att det är bättre att äta av allt, men att tänka på att äta med lågt GI-innehåll och tänka på att få i mig rätt slags fetter.

Det blir till att tänka om helt enkelt, om man nu vill följa GI förstås :-).

Jag bör också klura ut hur jag skall få en bra balans mellan omega 3 och omega 6 - för om det råder obalans mellan dem, och jag t ex har för mycket omega 6 (bröd, bakad potatis, paj, kex, godis, majonnäsprodukter, dressing på flaska, tonfisk i olja, chips m m) i kosten - kan blodkärlen dras samman för mycket - vilket bl a kan leda till högt blodtryck och dålig syresättning. Och om jag äter för mycket omega 3 (fet fisk, vegetabiliska fetter (olivolja, rapsolja, avocadoolja, nötoljor...)), - i förhållande till omega 6 - kan blodet ha svårt att levra sig - vilket kan öka risken för svåra blödningar.

Omega-6 bränner fett - genom att hämma omvandlingen av kolhydrater och proteiner till fett. Fettsyror frigörs.

Därtill är det bra om man kan hålla sig till de lättare mejeriprodukterna.

När det gäller kolhydraterna - så anses de vara ett bra näringsämne för hjärnan. Det gäller dock att välja långsamma kolhydrater, som t ex osötat bröd, pasta eller ris med lång koktid, frukt och grönsaker, bär, baljväxter, nötter, frön och rotfrukter. Paulún anser också att man p g a minskad serotoninproduktion (serotonin = lyckohormon) kan bli deppig och slö samt kan hindra oss från att vara lugna och nöjda samt behålla våra goda sömnvanor. Paulún anser också att ett högt antal ketoner i kroppen gör att träning av olika de slag känns extra motigt.

När vi kommer till proteinerna, är det bra att äta både vegetabiliska och animalsika proteiner. Här är några animaliska sådana:
kött
 fisk
fågel
ägg
skaldjur
olja
avocado
mjölk
ärtor
bönor
spannmål

Animaliska proteinkällor innehåller tydligen alla de byggstenar som våra kroppar inte själva kan tillverka.

Vegetabiliska proteinkällor minskar nedbrytningen av protein, tack vare fibrer och antinutrienter. Exempel på vegetabiliska proteiner:
nötter
frön
quorn
linser
ärtor
grönsaker
rotfrukter 
spannmål

Paulún, tycker att varje måltid skall innehålla protein, även mellanmålen!
Detta var något nytt för mig. Jag har glatt ätit nötter och frön och kanske någon torkad aprikos och trott att det var tillräckligt. Tydligen får jag tänka om och lägga till en smörgås med t ex skinka, göra en smoothie med frukt och bär OCH proteinpulver, eller kanske äta ett kokt ägg, en bit kyckling, lite makrill i tomatsås eller kanske lite keso. Det känns bara som om det blir frukost "all over again".

Och när det kommer till fetter, börjar det bli lite rörigt för mig. Jag får nog spalta upp dem på något sätt.
Det finns både mättade och omättade fetter (enkelomättade och fleromättade fetter)... Ja, ni hör ju själva.

...

Nu hoppar jag lite...

Det här är vad jag läst i några böcker, utan att minnas vilka...
Det sägs att ett glas rött vin - eller kanske ett glas riktigt tortt vitt vin kan öka på fettförbränningen. Detsamma gäller kaffe och te. Helst skall man dricka kaffe eller te innan man tar en morgonpromenad före frukost. Hmmm. Jag är ingen vindrickare. Skall jag ändå börja pimpla vin - för fettförbränningens skull?
Kaffe gillar jag inte alls, och te utan socker...? Hmmm, well - då är jag helst utan.

Eftersom jag inte vill börja med vare sig vin eller kaffe, antar jag att det kommer att vara extra svårt för mig att få igång förbränningsapparaten.
Nåja. Det må väl vara hänt!
Den här finskan har gott om sisu (urkraft) i sig - så det skall nog gå det med!

Jag återkommer när jag läst mer :-).

4 kommentarer:

  1. Jag tror mer på GI än LCHF så det där lät väldigt intressant. Försöker ta till mig lite i taget av det tänket även om jag inte alls läser på i ämnet som du gör. För mig handlar det nog mest om att låta bli raffinerat socker så mycket som möjligt, för det är det som gör att jag "trillar dit" och börjar frossa.
    Finsk sisu här med ;) Vi fixar detta.

    SvaraRadera
  2. Jag gillde inte GI men jag älskar LCHF.
    Det är så enkelt behöver inte tänka så mycket utan äter min vanliga mat fast utan pasta.ris och potatis till.
    Gick ner 20 kg från maj till november.
    Fuskade dock lite vid jul och nyår och gick upp 2 men nu är 1 av de borta igen.
    Jag tror att man måste hitta matvanor som passar sej själv annars är det svårt att lägga om kosten.
    Kramisar

    SvaraRadera
  3. Nice Sharing. Visit us to find latest jobs from top companies and top newspapers at http://toppakjobs.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. I am still trying to work out the best diet for me, however, I think I lean more to the low GI foods as they keep me fuller longer. As for the tea, I am happy to say that I used to be a 3-4 spoons of sugar in tea and I am now down to 1 spoon or even a little less. I now can't stand really sugary tea. I just cut out a little more sugar each week and then I did not notice so much. I also switched for a while to green and herbal teas. There are so many delicious varieties out there at good tea supply shops and, there are also some that assist with weight loss, although I am not sure how accurate it is. But a good cup of green tea helps aid digestion after eating and is good for you. I also recommend a mix of ginger, lemongrass and citrus (it depends on the company as to what the mix is) but it is very delicious and refreshing. The only thing with tea's is you have to know the rules...white tea, should be made with water boiled at a much lower temperature, green tea needs to be made with water at 80 degrees or just before boiling and black and herbal teas are made with boiling hot water. The difference is that if you overboil the water you risk burning the leaves and therefore it leaves a slightly bitter taste. Anyway, that is my suggestion. Good luck, you are doing well. :-)

    SvaraRadera