söndag 23 januari 2011

Pilgrimsfärd i Sverige


Jag och mina kära f d klasskamrater pratade ju lite lätt om att beta av en sträcka på den kända pilgrimsleden i Spanien år 2015. Om det är en fantasi eller en dag kan bli verklighet återstår att se. Men så råkade jag hitta följande artikel om pilgrimsfärder i Sverige. Det kan ju vara en god idé att börja här...
Det finns något som kallas för Dag Hammarskjöldsleden (från Abisko till Nikkaluokta - 10 mil). En annan kallas för Romboleden (från Mälardalen till Trondheim (100 mil - längst i Europa)). Och en tredje för Klosterleden (Från Vättern till Östersjön (25 mil). Så nog finns det utmaningar på hemmaplan också :-).

Men först måste jag nog ta mig ut och gå en runda i mitt närområde... Ja, det är faktiskt en förutsättning för att det skall bli tal om någon som helst pilgrimsfärd. Jag måste komma ur fällan att vara vara en sån där klassisk fåtölj-antropolog... som bara sitter och fantiserar på sin kammare - utan att ha någon som helst verklighetsförankring.

Promenadband / GåbandNäe, ut och röra på dököttet... Det är nästa steg i att ta kontrollen :-).

Vad tror ni om att köpa ett promenadband? Det verkar ju vara något som är hett just nu. Rusta har. Clas Ohlson har. Sportbutikerna har.
Jag tror dock på idén att köpa ett med höj- och sänkbar funktion, så att man kan öka motståndet när man väl fått upp ko-ordinationen och flåset :-). Nu när jag läst på lite mer, inser jag att den som går att höja och sänka inte har någon automatisk funktion för detta. Det får man göra för hand. Dessutom är den magnetisk - och det sägs att JAG skall vara  motorn. Sen finns de de andra promenadbanden som går på ström och som man kan öka hastigheten på.

Finns det någon där ute som provat och kan rekommendera en sån där mackapär? Det finns ju vissa fördelar kan jag tänka mig. Ruskväder, halka, mörker... :-).

När jag varit på gym och tränat, har jag tyckt att det är ett käckt sätt att röra sig på. Jag har aldrig gillat att cykla, så promenader kanske är min grej :.).
För mig kan fördelen av att kunna promenera i ur och skur vara det som avgör. Därtill att man har nära till toaletten - vilket jag inte har i skogen. Nackdelen kan väl vara att promenadbandet kan tyckas vara rätt så smalt och kort. Jag menar, om man nu verkligen får in tekniken och kan börja ta långa steg, finns det inte en risk att man trampar för långt bak?

3 kommentarer:

  1. Hade jag plats skulle jag köpa ett promenadband. En arbetskamrat gick ner 12 kg på att gå och titta på tv samtidigt! ;)
    Jag drömmer också om pilgrimsleden i Spanien...
    Lite varmare där än här. Än så länge får jag nöja mig med att släpa mig ner till gymmet varje morgon. :)

    Ha en toppendag!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att du ska testa löpbanden på gymmet innan du köper ett eget. Om du verkligen vill satsa på träning hemma tror jag mer på en crosstrainer. Den är som en ståcykel där både under och överkropp får träning. Lägg lite hantlar och gummiband till det och du har ett perfekt hemma gym. Personligen så måste jag till gymmet, spelar ingen roll vad jag har hemma, det blir inte använt. Jo stavarna används flitigt när det inte är halt. Cykeln kommer också att dammas av så fort det inte är minusgrader på mornarna längre, då blir det i alla fall 2 mil cykel om dagen.

    Kul att sambon gillar maten, det blir så mycket lättare då.

    Kram.

    SvaraRadera
  3. När vi köpte vår crosstrainer, var vi noga med att den skulle vara ordentlig. Lika med löpband. Tänk på vad du väger och att den skall kunna hålla det. De som säljs billigt är inte så ordentliga. bara en tanke...
    U

    SvaraRadera