fredag 21 januari 2011

Vikten av D-vitamin

Sanna Ehdin säger att D-vitaminet påverkar både den emotionella och psykiska stabiliteten samt det stabila nervsystemet och hjärtslagen. Det är också viktigt för att sköldkörteln skall fungera på rätt sätt. Därtill är det viktigt för hud, lever och galla. Oj.

Hon säger också att 60 % av de som har diabetes också har D-vitaminbrist. Oj, oj!!

Immunförsvaret mår gott av en bra nivå av D-vitamin. Det i sin tur gör att förkylningar och influensor kan hållas på avstånd. Därtill antas den kunna motverka cancer. Oj, oj, oj!!!


Solen är den viktigaste källan för just D-vitamin, och eftersom vi bor där vi bor, har tydligen hälften av oss D-vitaminbrist. Och när bristen på D-vitamin verkligen gör sig gällande, så kommer vårtröttheten och depressionerna som ett brev på posten. Oj, oj, oj, oj!!!!

Hur skall vi då göra för att råda bot på detta? Jo, vi kan äta mat som innehåller D-vitamin. Dit hör bl a:
  • sill
  • makrill
  • lax
  • ål
  • sardiner
  • hälleflundra
  • ägg
  • kyckling
  • lamm

Det finns också tillskott man kan ta på hösten och vintern, för att motverka ovanstående faktorer.

Sommartid är det bra att sola en halvtimma om dagen. Man bör dock undvika solen när den är som starkast på dagen!



1 kommentar:

  1. Jo du, vitamin brist är inte att leka med... Min sambo är superintresserad av all med vitaminer och mineraler... Han ser till att vi alla får i oss det vi behöver :)
    Kom på en grej! Du är ju inne på att äta rätt fett mm. Gillar du avokado och vitlök?? Om så är fallet... Guacamole! Funkar till allt (ok, nästan allt *lol*) Avokado är helt rätt på alla sätt och vitlök är oxå toppen för kroppen! (vi åt det till vår grillade kyckling idag och då slog det mig att det kunde vara ett bra tips)

    Ha det toppen i helgen!

    SvaraRadera