torsdag 24 mars 2011

Inspiration.. resejournaler och album

Åååååh.
När jag såg det här kände jag mig som hemma. Så nu har jag ny stjärna på YouTube-himlen... Heidiology kallar hon sig :-).




Och här kommer Heidi Swapp och delar med sig av hur hon gjort sin resejournal.



Jag har ju gått och värkt på en idé om att göra en resejournal, utan att veta hur...
Jag vill ju använda mig av alla mina härliga resestämplar samt härliga figurer från t ex the Greeting Farm (Travel Anya och OA (Oliver & Amelia) Journey-set).

Nu fick jag lite blodad tand...

Kanske skall man inte slänga allt man kånkat hem. Kanske skall jag spara på en massa saker från nästa resa jag gör :-).

Jag gillar verkligen det faktum att man kan tavara på ALLT eller bara det man vill. Därtill gillar jag alla de olika funktionerna för att få in ännu mer plats för att skriva på. Det är en riktigt bra idé att ha ett album förberett för resan, så att det är lätt att lägga till de minnen man vill bevara. Man kan ju binda ihop ett album själv med BIAn t ex. Och eftersom det går att sätta i BIA-bladen efteråt, kan man även göra det med vissa av dem.

Och här har vi en annan tjej som visar sin Remains of the day journal. Hidilley kallar hon sig. Hon har sytt ihop sitt album. Ambitiöst, och hållbart :-). Och så en massa fickor :-).

Och här är Roxi's journal från en som kallar sig PlaneRideAway... Och hon fick mig att tänka på att jag inte skall slänga alla fönsterkuvert i en hast... För utav dem kan man ju göra fräcka fickor :-).
Jag fick just en idé om att göra en dagbok utav detta slag. Däri kan jag ju lägga information från tidningar - intressanta urklipp, fräcka annonser, filmaffischer m m. Det är ju lite grand det här jag velat göra "hela tiden"... Att föra journal över min vardag.
Tjohoo!
Vad kul det skall bli!
Och i min hjärna bubblar det av idéer hur jag kan leka med olika tekniker mellan sidorna för att verkligen visa bredden på alla möjligheter Scrapbooking bjuder på.

Jag tänker främst på:
  • perfect pearls - med eller utan distressfärger - färgstarka skimrande sidor
  • distressdynor, flaskor och även -stains... som man kan skapa roliga akvarell-, masknings-, marmorerings- och flerfärgsbakgrunder med.
  • pulverembossing
  • torrembossing med Tim Holtz eller Cuttlebugs olika texturkuvert
  • olika scrapstilar - vintage, heritage, grafisk, steampunk, shabby chic o s v...
  • alla timpans underbara text- och figurstämplar... tänk så de kan pryda sidorna ...
  • och mycket, mycket mer!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar