fredag 17 februari 2012

POP-UP-KORT

Jag gillar ju att göra kort på olika sätt. En stor passion är specialvikta kort, men jag gillar också pop-up-effekter i dem :-). Här är ett sådant...



Stämpeln Du är min ögonsten är väldigt fin, tycker jag. Man kan använda den till sin käresta, men också om barnbarn m m. Här har jag tänkt mig att en mormor eller farmor ger kortet till sitt barnbarn... Stämpeln kommer från Vilda Stamps.



Kortets framsida är rätt så bjärt i färgerna. Jag ville också leka med lite olika former och fina papper från Papercraft Scandinavia. Den svarta utstansade formen får du fram med lätthet med en stansmall från Marianne Design CR1201 (circle craftables), och en stansmaskin som t ex Big Shot. Det är dock bra att ha en nål eller liknande till hands, när du petar ut alla småcirklar :-).


Den glada bebisen - som sträcker upp armarna mot sin farmor eller mormor är himla gullig tycker jag :).




Nu är det dags att öppna upp kortet och visa vad jag menar med pop-up-funktion. Det finns stansmallar (bl a från Sizzix) som hjälper dig med fin ytterform och förpräglade skåror och bigningar. Himla käckt om man skall göra många pop-up-kort...
Nu så här i efterhand, inser jag att jag borde tagit ett vitt papper till pop-up-formen, men samtidigt kan jag ju säga att ni ser det tydligt... :.).






Jag har stansat ut ett hjärta och sedan stämplat en stämpel från Vilda Stamps som lyder Du har fångat mitt hjärta. Jag har Distress stain-splattrat på hjärtat och jobbat in lite distressfärg. Den lilla bebisen i hörnet hittar du i samma set som den andra bebisen på framsidan och den heter baby med uppsträckta armar & krypande baby v202.



Fördelen med en pop-up-insida är också att den hjälper till att hålla kortet stabilt då den ger både styrsel och jämvikt mot en övertung framsida... .-).

1 kommentar: