söndag 29 april 2012

STEAMPUNK OCH FALSK METALL



I detta projekt har jag förenat mina två, nej... tre... hmmm... okej då... fyra kärlekar inom papperspysselkonsten... 
  • steampunk
  • wellpapp
  • falsk metallteknik 
  • "tag" (adressetikett)

Jag blev förälskad i s k tags så gott som omedelbart när jag började pyssla, helt enkelt för att det är ett behändigt och snabbjobbat format att göra alster på. Därefter kom steampunktemat (ångpunkstemat) in i mitt liv. Wellpappen men sin gruffiga struktur passar mig perfekt, och till sist - falsk metallteknik - som fullständigt besegrat mig!

Ännu roligare var det när Karin på Creativica ville att jag skulle hålla i en kurs i den så kallade falska metalltekniken. Jag tackade ju ja på stående fot :-)... även om jag satt ned när jag läste mejlet...
Jag visade deltagarna hur de kunde göra basen till en tag - det övriga dekorerandet lämnade jag till dem själva att klura ut :-).

Så här projektet ut i sin helhet... Men vi tar det steg för steg.


Jag ville använda mig av Timpans (Tim Holtz) stansmall sewing room med provdockan som bas. Jag ville också skapa en lapp på lapp-effekt med pappersremsor som jag tejpade fast på dockan, innan jag täckte över det hela med aluminiumtejp (Biltemas är billigast).

Jag matade också in punchinella, tapet-vävtejp och en bit wellpapp. Den här gången glömde jag faktiskt av både säkerhetsnålar och gem inunder... :-(. Det inser jag först nu... Nåja...
Less is more...

Som avslutande dekorationer satte jag dit en knopp (curio knobs), en kedja (link chain), en klämma (hinge clip) och en nyckel... Bara för att få något att hända :-).
Du ser också ett litet utstansat kugghjul (mini gears) på provdockans mage ... Det tyckte jag var lite kul :-).



Här ser du knoppen på närmare håll:



Jag har använt mig av en s k stylyspenna - ett slags verktyg med en kula i ena ändan och en koppnings-håla i den andra. Sådana verktyg kommer bl a från Ten Seconds Studio. Jag har också använt mig av ett spetsigt verktyg för att skapa "söm"-looken på provdockan... Det går säkert bra med en penna eller dylikt...

Här nedan ser du också en namnbricke-metalldekoration s k bookplate med texten Art is a shadow of what a person is thinking = Konst är en skugga av vad en människa tänker. En finfin stämpel från Timpan (ingår i setet odds and ends - med både biljett- och andra textstämplar.
Jag har satt fast den med brads = påsnitar / jungfruben. 



När jag väl fått på knoppen till provdockan ville jag fullända verket med en metallvinge (adornments - regal). Jag försökte få hål i den med min underbart tysta och starka öljettång crop-a-dile - men trot eller ej... Jag lyckades göra sönder den - den gick bara av... Jag var förtvivlad ett tag, men så fick jag rusa iväg för att köpa mig en drill punch från Timpan. Och jag måste bara få säga, att maken till smidigare sätt att göra hål i metall får man leta efter... Det är en slags borr-stans som skruvar sig igenom metallen och lämnar ett hål eller flera om man så vill. Det finns två storlekar på hålen. Verktyget är oumbärligt!!! Det är något jag bara måste få in till Scrap & Hobby igen!!!



Jag har också satt på en varm-metall-öljett med vid krage (wide eyelet) från We R Memory Keepers. Därtill finns ett slags säkerhetsnål (trinket pins) i jutesnöret.
Här ser du också vingen, som jag satt fast med en skruvbrad. 



Så, vad tycker du om min steampunktag?

5 kommentarer:

  1. Detta är verkligen SteamPunk.Jättesnyggt!

    SvaraRadera
  2. Oij sitter o dräglar här ;)!Super Steampunk!!!

    SvaraRadera
  3. Det här är något av det coolaste/snyggaste/häftigaste/fräckaste jag har sett!!!

    Du är king!!!

    SvaraRadera