tisdag 18 september 2012

VILA I FRID-LAYOUT

Nu när jag är lite mixed media-tokig och "allt är tillåtet", tänkte jag att jag skulle ta vara på det som fanns på arbetsbänken utan att dra fram för mycket andra saker... Jag hade ett "spill"-cardstock sedan ett tidigare projekt, där jag sprayat med blått på några tags... Jag vill ju att all färg verkligen skall komma till nytta :-). 
Jag ville också ta vara på dagens utmaning på Facebooks grupp En kväll - en utmaning, som gick i just mixed medias tecken med rubriken tystnad.

Jag började med att stansa ut hönsnätformen (honeycomb) med en härlig stor stansmall från Cheery Lynn. Den är käck på så sätt, att du kan stansa ut den och sedan klippa den till önskad form eller lägga på ett stort papper som gott och väl täcker stansmallen när du stansar ut den, så att du får rutmönstret i en s k ram... Denna ram kan du sen sätta på t ex en kortbas eller under över något motiv.

Den här gången kände jag inte för att använda några masker, utan tänkte nöja mig med de blå och gröna toner som papperet fått på sig från sprayfärgerna från antingen dylusions, color wash eller distress ink.
Sen ändrade jag mig...
Jag ville verkligen testa den stora tegelstensstencilen (bricks) tillsammans med något som kallas för 3D snow effekt-pasta. Det blir till en hård yta när det väl torkat.

Så här ser layouten i sin helhet innan jag fått dit döskallen... Du ser den i någon bild nedanför...

Ju närmare mammas dödsdag jag kommer, desto oftare finns hon i mina tankar. Den sjunde oktober är det ett år sedan mamma dog och jag måste erkänna att det känns både tråkigt och tomt utan henne. Därför kändes det klockrent att välja det här fotot, då det också hade blått och grönt i sig.

När jag studerat fotot lite grand, blev jag påmind om de söta små kottar jag hade här hemma. De skulle ju verkligen bli perfekta på den här layouten.


Här är layouten i sin helhet... nästan...



Nu när jag hade en sån färgstark layout med blått och grönt, ville jag också få användning för de fina blommor jag tidigare köpt. De tillhör någon harmony-serie från Inkido. Jag har också satt dit både kottar, snurrblommor och en stor brun snurrblomma jag gjort själv.


Här ser du att jag använt mig av ett silvernät. Jag hade scrapglasögonen på mig en dag när jag tog en tur på en billig affär med lite allmänna ting... Jag hittade sådana där silvriga rengöringssvampar och jag tänkte att jag slaktar den och ser vad som finns däri... och ser man på... Det var ju ett fullständigt användbart nät :-). Jag måste ju erkänna att jag först tänkt att gröta in nätet i t ex gesso eller annat som jag tänkt täcka papperet med, om det bara hade varit ofärgat...

En bit wellpapp bara måste vara med. Under fotot kommer det verkligen till sin rätt... och den bryter också bra mot det ljusblå bivax-mönstret.

Jag har använt mig av lite olika typer av stickers för att skriva rubriken, vila i frid.
Jag har också satt på några små små halvpärlor för att ge de bruna filtbokstäverna lite extra liv.



Döskallen nedan är en "dekoration" jag gjort själv... Jag hittade käcka iskubsformer i silikon som jag bara var tvungen att testa. Jag har använt mig av lufttorkande lera, som inte är riktigt kritvit. När väl leran torkat, kan man måla den.


Jag hittade också lakandragare på min tur med scrapglasögonen på... De är helt vita med plastspännen... Jag tyckte att en sån kunde pryda layouten på ett käckt sätt...
Här ser du också fler av de fina blommorna och kottarna.




Och ja visst ja... En tillskrynklad tårtservett gömmer sig därunder...


Om du undrar vad det är för en speciellt ljusarrangemang, så hade jag sådan tur att ha en scrapvänsom gärna gjorde en sådan åt mig för att ha på mammas kista... Visst är den speciell!!!


Där ligger min mamma, på Östra sjukhusets psykavdelning. Hon hade gått i psykos efter att ha haft svårt med andningen ett tag.
Det gör mig riktigt ledsen att tänka att det här var den sista gången jag såg henne.



Och här ser du resterna av sandfärgen som finns i webbshopen hos Scrap & Hobby just nu :).
En kul färg som antingen kan vara sträv eller slät... Om du snabbtorkar den med en embossingfön sväller den och blir mjuk i strukturen... men om du låter den självtorka, behåller den sin strävhet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar