fredag 23 november 2012

EN SMÄLLKARAMELL

Här är mitt första försök till att göra en s k smällkaramell (Christmas cracker). Jag valde ett 250-grams kraftpapper med rutmönster från Docrafts Papermania Kraft basics pack (som är ett 12*12-tumspaket med 20 st fullstora kraftpapper).



Jag delade ett av arken på mitten, d v s 6"*12" och lade sedan papperet på bredden i Marthas bigbräda och bigade den på 3", 6" och 9" och skar av papperet vid 9½".

(Det finns också en käck liten bigbräda som är toppen att ha med på pysselträffar... Oftast gör man ju kort som har likadana mått på båda sidorna - vilket är lätt ordnat genom att vända på pappperet... På baksidan finns dessutom instruktioner för att göra kuvert :-)...).


Jag lade papperet på längden i bigbrädan och bigade vid ½", 1" och 1½" på båda sidorna. Jag vek papperet på berg- och dalvis och klippte sedan ganska långa trianglar längs de bigade linjerna.




Jag rätade ut papperet och vek in det lite lätt vid det innersta halvtumsmåttet, för att skapa den rektangulära formen till smällkaramellen. Sen vek jag ihop den och tejpade fast den i skarven, som jag gömde insidan för att få ett snyggare avslut.





Jag stansade ut en härlig rund form med hjärtan runt om. Stansmallen kommer från Spellbinders och heter Heart circles. Jag stämplade en fin text inuti med svart stämpelfärg. Stämpeln hittar du i ett clear stamps-set vid namn Jingle Bells från Marianne Design.


Jag dekorerade cirkeln med några halvpärlor och satte sedan ett band på ena sidan för att knyta ihop karemellen...


Beroende på hur hårt du knyter rosetten, kan du justera öppningens storlek. Tänk på att ju snävare du klippt trianglarna - desto lättare är det att stänga karamellen och förvara små små saker däri :-).


Några halvpärlor får räcka den här gången som dekoration. Jag väntar med att sätta fast bandet på andra sidan tills jag fyllt den med något trevligt :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar