måndag 5 november 2012

ETT FÄRGSTARKT VILDA STAMPS-KOLLAGE

Jag såg ett underbart papper från K-Design (butterfly) som jag lät mig inspireras av.


Jag ville gärna prova på att jobba med de fräcka steampunkinfluerade stämplarna från Vilda Stamps för att se hur det kunde bli.
Här är det gamla Scrap & Hobbygänget, med Maria, Mimsan, Therese, Miaa, Lina och jag som är med på kollagefotot.



Jag började med att sätta en bit papper på bakgrunden, för att skapa en fin ram att sätta ett foto i (på det sättet var det också lättare att veta var hörnstämplarna skulle placeras, så att det inte skulle bli hur vint och snett som helst...)

Jag stämplade med följande Vildastämplarstämplar i svart (Archival ink - Jet black):

  • v710 fjärilshörn med extra fjärilar
  • v711 kugghjulshörn med klockor
  • v709 filmremsor
  • v467 kugghjulskit
  • v424 splatskit
  • v695 steampunkkit (man och kvinna på cykel)
  • v602 musikstämplar
  • v699 kvinnligtkit (sax-bård)
  • och en liten fjäril från någon textstämpel

Jag valde en permanent dyna, då jag visste att jag skulle spraya med vattenbaserade färger över stämpelavtrycken. Om jag hade stämplat med t ex distressdynor, hade färgerna börjat blöda och det är klart, det kunde varit fräckt, om jag varit ute efter just den effekten... :-).

"Stöket" som du ser på sidan är rester från kladd och klet på andra sidor i boken. Jag brukar använda boken som ett kladdark, så att jag inte spiller bort för mycket av färgen... Ibland kan det bli riktigt fräckt med bara resterna av andra sidors färgrester...


Sen använde jag en svart penna och kanten av papperet för att rita ett streck innanför det jag stämplat... Strecket skulle skapa en känsla av helhet... Pennan kommer från Faber Castell och är en s k PITT artist pen.


Sen kom jag på att jag ville sota till helheten något... Jag tog vara på en vattenbaserad barnkrita som går att gnugga ut med fingret...  Det kan vara bra att känna till att om man inte preppat underlaget med t ex gesso, är det svårare att sudda ut färgen. Jag var dock inte ute efter något perfekt, utan ett sätt att skapa en bättre ram till fotot...



Och nu var det dags att börja spraya... Jag började med någon grönblå ton, fortsatte med rosa spray och avslutade med något härligt grönt. Alla sprayfärgerna kommer från Dylusions den här gången.




Därefter lade jag lite papper under en hönsnäts-stencil och sprayade med samma grönblåa färg för att skapa rörelse och dynamik över sidan... Jag har så att säga lärt mig av misstagen när det gäller att spraya med vissa sprayfärger... Ibland sticker färgen ut utanför själva stencilen och lämnar fula kanter... Då kan det vara käckt att använda sig av lite papper som skydd istället...


Här provar jag att lägga fotot i rutan, och döm om min förvåning när jag ser att den matchar perfekt :-)! Ibland skall man bara ha tur!


Jag valde att sota ned kanterna med archival inkdynan.


Här ser du lite bättre hur det svarta får det att lyfta från den gröna färgen...


Sen målade jag med vit akrylfärg längs kanterna...



Och sen upptäckt jag att jag fått svart färg över ansiktena på tjejerna... Det gick ju inte för sig... Och eftersom bläcket är permanent, går det ju inte att ta bort... Som tur var, hade jag ett likadant foto till...
Den här gången nöjde jag mig med att bara sota till kanterna med stämpeldynan...  


Jag klurade ett tag på hur jag skulle göra för att fortsätta alstret... Men som det känns nu, är jag färdig. Jag tycker att färgerna och stämpeltekniken skall få vara i fokus, tillsammans med de sköna tjejerna...



Vi är på en mässa i Kungsbacka, där de hade kvällsaktiviteter efter mässan. Det var riktigt skoj att prova på de finurliga tekniklekarna.


Åååh, vad jag saknar er tjejer!!! Men det är väl för väl att vi inte är längre än ett facebookinlägg eller ett telefonsamtal bort... :).

2 kommentarer:

  1. Så superläckert skapat.... det blev så snyggt med alla stämplarna och ramen du skapade. Härligt foto också :) Ha en fin vecka!!! Kramizar Susanne

    SvaraRadera
  2. Härlig LO! Jag kommer sakna tiden med gamla SoH-gänget!!
    Vi ses!
    Kram Miaa

    SvaraRadera