fredag 15 februari 2013

KORT MED GRATIS-STÄMPEL FRÅN CREATIVITY

Docrafts Creativity-tidning har börjat med finfina gratisstämplar...
Se bara på den fina art deco-damen nedan :). Det finns även andra produkter som matchar art deco-serien hos Scrapbruket.


Jag började projektet med att stansa ut en fin "doily" från Xcut (vintage notes doily). Eftersom jag hade ett ganska tjockt papper, manglade jag fyra gånger. Jag tror att det skulle underlätta framtida utstansning, om man hade självhäftande skumgummi i stansmallen, för att slippa picka ut varje liten pappersbit från stansmallen. 



Jag stansade även ut en svart doily, men när jag skulle ta loss den från formen, gick den sönder. Ok, tänkte jag... Då får jag göra vad jag kan av det hela, och satte den därför mitt på den vita kakservetten. Jag var dock tvungen att mönsteranpassa den, så att hålen skulle förbli öppna :-). 


För att piffa upp saker och ting, använde jag en stämpel med massor av små kugghjul (docrafts), som jag sedan klippte ut i en cirkelliknande form, för att sätta på den svarta cirkeln ovan.


Jag stämplade art deco-damen på vitt papper och tänkte hålla motivet vitt, tills jag kom på att jag kunde använda mig av Timpans påfyllnings-färger som jag gjort till sprayfärger. Jag hade med mig Timpans vattenpensel, så det var lätt att få färgen på rätt ställe.  
Det är förresten ett käckt alternativ att ta med ett eller två färg-alternativ från Tim Holtz - för det går ju att trycka ut lite färg på ett silikonark och ta upp färgen därifrån. Jag hade med mig några sprayfärger och några stain-flaskor... På så sätt kunde jag färglägga här och där på mina alster. Nästa gång skall jag tänka mig för när det gäller färgvalet, så att jag får med mig en komplett palett :-).


Så här tänkte jag att det kunde bli... :-).


Jag letade fram lite papper ur mina 6*6-tums papperspaket och började föreställa mig hur jag skulle kunna få till kortet den här gången.


Jag ritade en falsk söm i kanten, för att inte låta det vara så tomt...



Sen tänkte jag att det kunde vara kul att göra en snurrblomma eller två...


Blommorna blir fina med någon stor pärlbrad, knapp eller liknande i mitten. På så sätt kan du även dölja limkluddarna :-).


Till slut bestämde jag mig för en blomma, och två olika texter :-).
Jag hade stämplat upp uttrycket Live the life you've imagined tidigare (i det här fallet finns texten i setet mini muse - fast i mindre form). Eftersom jag hade målat det på samma sätt som ovan, kände jag att det skilde för mycket från damens blåa klänning, varför jag valde att måla över det med en annan blå sprayfärg (peacock feathers). 



Jag hade också jobbat med ett annat uttryck från Dyan Reaverley Dylusions - Change for noone and believe in who you are (say what you mean). Lämpligt nog, hade jag redan färgat in papperet med röd distress stain-färg (fired brick) :-).
Jag satte de röda pappersbitarna i en cirkelform, för att få ett annat uttryck till kortet :-).


Och så här ser det ut i sin helhet :-).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar