fredag 17 maj 2013

DU ÄR BRA PRECIS SOM DU ÄR - MIXED MEDIA-SIDA

Det är en träningssak att inte tänka negativa tankar om sig själv. Åtminstone för mig. Det verkar som att det mal en röst i mig som hela tiden trycker ned mig och vill att jag inte skall tycka om mig själv. Den vill också att jag ständigt skall känna dåligt samvete för att jag gör de val jag gör i livet. Och för att jag väljer bort att t ex ta hand om mig och vara den bästa Sari jag bara kan.

Men nu vill jag ändra på det.

Jag är bra som jag är.
Kanske borde jag ha skrivit det istället. Well.
Där ser du. Direkt är jag beredd att ifrågasätta mina val.

Men men... Jag försöker vända på tänket...
Det kan ju faktiskt vara en uppmaning till alla er andra också, att tycka att ni är bra, precis som ni är!

Som du kommer att se i bildserien nedan, har jag jobbat med starka färger från början och sedan ändrat mig och målat över allt med vit gesso.

Jag har gjort en s k ghosting technique på papperet. Det syns knappt. Sen har jag ritat med vit penna och skapat ett mönster med hjälp av den gröna rutmönstrade brickan.
Jag har använt mig av hemmagjorda mister (distressfärger) och Dylusions-sprayer.


Jag har sprayat med svart spray över en s k chevron-stencil samt ritat med brun penna i en annan stencil, med olika stora cirklar.
Jag har sprayat med blå färg över en kompass-stencil. Sen har jag flyttat på stencilen och vänt papperet och lagt den på stencilen, för att få ett annat slags avtryck.


Sen har jag målat här och där med vit gesso och en s k chevron-mönsterrulle.


Här tröttnade jag på allt och målade slarvigt över det med gesso.


Jag började att stämpla med olika bokstavsstämplar.


Här är den sista bilden, som för övrigt är tagen med min Samsung-mobil. Jag tycker att den visar färgerna bättre än min kamera (Panasonic Lumix TZ40 - då den gör bilderna gulare...).
Jag har bestämt mig för att använda kameran för utomhusbilder - och framför allt sånt som är fint att zooma in på och sånt som jag kan tänka mig att förstora.
Bilder på mina alster m m kommer jag att använda mobilen till... Den är ju supersmidig på det sättet att den skickar bilderna direkt till DropBox - där bilderna sparas tills jag raderar eller flyttar på dem. 



Jag kom på att jag kunde nyttja min dymomaskin för att skriva lite längre texter, utan att de tar upp hela ytan...
Träna på att tänka att... du är bra precis som du är...



... och att vara nöjd med det du har


3 kommentarer:

  1. Ojoj vilket härligt budskap i en fantastisk kreativitet. DU ÄR BRA, det är så svårt med mixed media tycker jag. Just att bara släppa allt och låta färg, form och fantasi flöda, men du har verkligen lyckats.Och det är befriande att släppa kontrollen :)
    Ha en fin dag
    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Jättevacker! Kul att se processen och vilken skillnad på uttryck från det varma solgula till det kallare uttrycket det fick med gesson.

    SvaraRadera
  3. Oijoi, nå må jeg absolutt prøve sterke farger under gesso! Dette ble herlig!

    SvaraRadera