torsdag 2 maj 2013

MIN 52-VECKORS-SMASHBOOK

Jag har börjat smasha så smått, om saker som fångar mitt intresse. Det kan handla om både djupa och allvarliga saker, likväl om hur jag överraskas av livets underfundigheter. Därtill kan jag skriva om jämförelser mellan olika ting.
Det kan hända att boken får en helt annan inriktning än vad jag tänkt från början. Men det gör inget. Jag tänker låta processen med den här ta mig dit den vill.

På vissa ställen har jag också valt att skriva av mig, som i en dagbok. Jag tror att jag behöver det.

VECKA 17
Jag började smasha vecka 17. Jag var full av beundrande tankar om den fantastiska skådespelerskan Mayim Bialik (Amy Farraw Fowler) i the Big Bang Theory. Jag letade upp bilder på nätet (nätverksbilden, muggen m m) och skrev ut dem med min vanliga skrivare.



 
Fotot på Amy/Mayim har jag skrivit ut med min sublimeringsskrivare Canon Selphy CP900 (cp = compact printer).








Jag har också börjat dekorera med sådant jag haft liggande ett tag, eller nyligen köpt på antingen Bokia, Clas Ohlson, TGR, Lagerhaus eller Granit. Bara för att ha något kul att smasha med :-). Mustaschen, t ex är från ett paket med 100 likadana... En liten kul detalj...



När jag kände att de ihopbundna sidorna inte räckte till, gjorde jag hål i nya papper och utökade dem. Det är ju det som är så käckt med spiralbundna album. (Du kan använda t ex BIAn eller Cinch-maskinen till detta).

Jag valde också att skriva ned delar av Mayim Bialiks tal om vad livet kan innebära - utifrån ego, karaktär och självförverkligande :-). Det blev två sidor, som jag limmade ihop och skapade en egen sida med :-). För att hålla ihop papperena bättre, satte jag på prickig plasttejp som jag hittade i någon av ovanstående butiker... Kanske Lagerhaus :-).



På min jakt efter roliga saker att scrappa och smasha med, hittade jag äntligen vaxpapperet jag jagat i flera veckor. Granit hade rullar för 59 kr/st. Jag rev av en bit för att testa hur det blev när det var ihopskrynklat. Sen satte jag på ett remsa svart papper för att förstärka sidan där jag skulle stansa hål i. Sen satte jag den i boken :-). Efter några dagars intensivt tänkande, ville jag få the Big Bang theory-serien ur huvudet, så jag satte några sista urklipp på vaxpapperet. Jag skapade en bakgrund med utstansade och ituklippta bivax-kake-nätmönster (Cheery Lynns stansmall honeycomb) och prickig plasttejp.






VECKA 18
Vecka 18 började med en riktig käftsmäll. Jag såg på videon (på Facebook) om den unge stjärnkocken som lämnat ett bra jobb för att hjälpa Indiens utstötta, "orörbara" människor. Jag blev så himla tagen, att jag beslutade mig för att stanna kvar i känslan ett tag. Jag lät bli att gå vidare på facebook, genom att gilla andra bilder och sakta men säkert glömma min känsla. Det här förtjänade mer uppmärksamhet än så!
Så det blev ett enkelt upplägg, helt enkelt för att budskapet var så enkelt! Alla är vi människor, och alla vi människor SKA ha samma värde! Så fantastiskt uppfriskande att få ta del av detta!



Sen fick jag syn på något annat på facebook... Ett annat sätt att "straffa" människor som begår brott och annat. Överös dem med kärlek och en känsla av identitet. Man sjunger om deras ursprung för att visa dem rätt väg igen.




Och sen var det dags för Valborg. Jag såg fram emot en stor brasa, men fick nöja med en liten eldkorgseld vid Olles Gård i Tynnered. Det var en kall och blåsig dag, men jag fick i alla fall jämfört mina kamerors förmågor, och jag måste medge att jag är riktigt nöjd med mitt senaste inköp, Panasonic Lumix TZ40. Skärpan är otrolig, även när jag zoomar in från långt håll utan stativ!





Själva smashandet däremot, ger en tillfredsställelse på så vis, att jag inte bryr mig om att det jag gör ser amatörmässigt ut. Det är riktigt skönt att släppa kraven på sig själv en stund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar