onsdag 5 juni 2013

PROJECT LIFE 1

Även jag har charmats av tanken på att scrappa enkelt, med Project life. Tanken är att man, med hjälp av specialdesignade plastfickor, foton i olika storlekar, några käcka journalkort och platta dekorationer, tillsammans med penna och skraltig handstil skall kunna scrappa på ett enkelt sätt.
Det finns album till dessa flerficks-plastfickor och en massa annat smått och gott att ta till, när inspirationen tryter.

Jag valde dock att prova på det hela genom att göra det på mitt sätt, med det jag redan hade här hemma :-). Jag har gott om A4-stora pärmar, plastfickor m m. Min Canon Selphy CP900 kan skriva ut foton i massor av olika storlekar, så där bör jag kunna känna mig trygg :-). Handstilen är ju som den är, så det får bli bra med det :-).

Jag valde också att ta tag i alla dessa fotografihögar jag har i små plastbackar och hurtslådor - för att organisera mitt liv på något sätt. Vi får väl se hur länge jag tycker att det här är kul.
Fördelen är givetvis att man gör allt Project Life-scrappande i sin egen takt. Det finns egentligen inga måsten eller regler. Huvudsaken är väl att man gör det för sig själv och att man har kul när man gör det :-).

Det går givetvis fint att krångla till pysslandet, genom att använda sig av fräcka stämpelmotiv (jag tänker på mina stämplar från både Vilda Stamps, The Greeting Farm, Kenny K, Tim Holtz och andra företag).

Med tanke på att jag börjat promenera mera regelbundet och att jag även skrivit ut några växt-foton, var det läge att börja med ett sådant upplägg.
Jag stoppar mina A4-sidor i plastfickor i en A4-pärm, och så är det inte mer med det :-). Det kan hända att jag kommer att variera mig med fotofickor eller samlarbilds-fickor, om jag skulle känna för det :-).
Om jag skall dekorera eller namna pärmen, tror jag att jag gör det senare, så att jag inte sliter för mycket på de uppstickande dekorationerna under processens gång.

...

Jag råkade tappa en stor droppe vit akrylfärg på det svarta papperet. Jag valde att dra på färg på fotonas kanter med en bit kökssvamp, för att få fotona att lyfta fint från bakgrunden :-).
Och sen drog jag ut resten av färgen på hela papperet, för att slippa slänga bort det :-).
Sen lekte jag lite med hur fotona skulle få plats på sidan. Det visade sig att jag hade såpass många foton, att jag ville sprida ut dem på två sidor. På något magiskt sätt hade alla färgfoton hamnat på det ena papperet, så det var ju bara till att följa tråden och lägga de svartvita fotona på ett annat. Den här gången sprayade jag med Dylusions vita spray över papperet.

Jag valde att spegelvända ordningen på fotona och sätta dit en remsa orange mönsterpapper (spillbit) på vardera sida, som jag sprayade med vit dylusions-spray (white linen), för att tona ned intensiteten i färgen.


Jag tyckte så pass mycket om effekten av det vita mot det svarta, så jag lät sidan vara enkel...



Jag datummärkte händelsen med en smash-datum-stämpel.


Här ser du den vita akrylfärgen längs kanterna...



Och här ser du svamp-dragen i vit akrylfärg.


 Sen kom jag på att jag gott och väl kunde dekorera sidorna lite till...


Jag kom på att jag köpt färdiga bårder - i det här fallet vimpel-bård - som ju gick i orange. det var ju bara till att bryta av en liten bit och sätta dit :-).


Jag hittade också rester från Timpans fina vintage-etiketter, som jag använde under och över fotona för att tala om vad fotona avbildar.


Och som sagt, handstilen är vad den är :-). Martha Stewart har fina pennor att skriva med.




Och som med så mycket annat i mitt liv, så är det bra att den lilla snigeln påminner mig om att ta det lite lugnt, med både promenader, nya projekt och kritiskt tänkande kring mig själv :-).

1 kommentar:

  1. läckert!!!!!!! kladdinspiration när den är som bäst!

    jag hitta tävlingen för oss förresten, som du MÅSTE hänga med på!

    http://sandee-and-amelie.blogspot.co.at/2013/06/june-challenge-underwater.html

    SvaraRadera