söndag 28 juli 2013

ANTEN - GRÄFSNÄS

Det var en härlig dag, när jag fick chansen att åka tåg mellan Anten-Gräfsnäs samt besöka Gräfsnäs slottsruin med omnejd. Du hittar mer info om tågresan här. Och här, hittar du bra info om hur det var förr och hur det är nu, med tågresan :-).

Här kommer några foton från min dag...

Det var kul att få se gamla biljetter klippas med håltång...


Och kolla in så slitet träet blivit runt fönstren...


Loket vänds på en speciell platta - passagerarna hjälper till... Jag måste medge att jag var lite besviken över att se det gröna loket bli vårt lok... Jag hade ju  hoppats på ett riktigt ånglok, men nu när jag läst på om brandfaran (som givetvis var under den vecka vi åkte), förstår jag vitsen med att byta lok. Tänk, om vi bara hade skiftat åkdag... Men men... Nu har jag tankat mig "nöjd" med foton från AGJs hemsida :-).


Vi flyttade oss till en annan vagn på tillbakaresan... Bänkar i trä... Det ni!


I museet fick jag äntligen se ett ånglok... Jag började känna samma slags glädje jag misstänker att Sheldon Cooper i The Big Bang Theory gör, när han ser sina älskade tåg :-).


Jag tänker på steampunk, kugghjul m m när jag ser detta... :).


Närbild på lyktan...

Närbild på hjulet

Byvalla - långshyttans järnväg...
De gamla vagnarna har onekligen en viss charm :-).


 Kolla in de vackra grindarna :-)!


Och det här var ju ett tåg jag aldrig sett förut... 


Och kolla in alla räls-cyklar framför...


Gamla väskor.... Jag hade god lust att ta med dem hem :-).


Allting är så rejält...



Det här tåget känner jag igen, på något vis... Eller så är det bara den orange färgen som piggar upp mig :-).


Senare på dagen, var det dags för bad... Jag blev både hänförd och förälskad i området vid Gräfsnäs! Det är fantastiskt vackert!


Gräfsnäs slottsruin. Här kan du läsa mer.


Svalt och skönt inuti...


Stora salar - plats för många... (pysslare tänkte jag... :-)...)


En fräck målning...


Långa gångar...


Köksområdet...

Ett vackert lås...


En vacker trappa, men ack sicka korta trappsteg - det var ju knappt man fick plats med sina 38:or...
Jag fick gå i sidled, som med slalomskidor uppför en backe...


Stenansikte...


Naturreservat.... Så himla mysigt och vackert...


En staty - bakifrån...


Massor av skönt... Ser du allt det vackra?


Jag blir alldeles lycklig och fridfull när jag ser sådant här...


Och så fick vi se prov på gamla hus...


Konstigt nog, tyckte jag att det var riktigt fint med det gråa träet....


En fräck sittplats på baksidan av huset...


Och en vattenkvarn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar