tisdag 13 augusti 2013

BRÖTA-BRITTA PÅ TURNÉ - EN MIXED MEDIA-SIDA MED VILDAS KLIPPDOCKA

Vi fick en riktigt rolig utmaning på Vildas sommarträff. Alla deltagare fick svarta axelkassar med en plastficka. Där i fanns utmaningen, som bestod av att dekorera ett A4-stort papper på valfritt sätt med minst en motivstämpel och en textstämpel från Vilda Stamps.

Jag började med att spraya en bakgrund med hemmagjorda timpan-sprayer:
antique linen, scattered straw, weathered wood, gathered twigs.

Sen klistrade jag fast några pappers-spillbitar jag hade på pysselbordet - bara för att bli av med dem :-). Så in åkte turkost prickpapper, resten av en orange vågkantsbård, två remsor svart-beige-randigt papper. Och så lite spets...

Och sen var det dags att börja stämpla.

  • Jag har använt följande stämplar:
  • viktorianskt kollage v652
  • vintagecykel v131
  • steampunk-kit v695
  • alv med hjärta + everyone is the age of their heart v185






Avsikten var hela tiden att skapa en bakgrund till mixed media-upplägget, så jag valde att göra en s k white wash-effekt på den, genom att måla med vit gesso lite här och där - för att dölja mycket av intensiteten i både stämplar och mönsterpapper.


Här ser du det på lite närmare håll...


Jag har stämplat med Archival ink-dynor, för att inte färgen skall smeta ut...




Och sen var det dags för nya (gamla enligt butiken...) akrylfärger... Jag köpte några utgående färger av akrylfärg...
Jag märkte genast att de var lite väl tunnflytande för min smak, för det gick inte att få så bra mönster från stencilerna. Men men. Man lär sig hela tiden... Jag köpte ju färgerna mest för att det var så ljusa och fina färger, som många verkar vilja använda i mixed media och art journal-skapandet...


Här vände jag på stencilen för att få den omvända effekten och det var ju egentligen det här jag var ute efter från första början... :-).


Här ser du skillnaden. Du ser också att jag fått bubblor i färgen, tack vare att jag snabbtorkat det med min embossingfön från Ranger.


Här försökte jag få till fina gröna växter, men det blev en stor blobba av det med...


Och över spetsen, var ju ingen hit att lägga på färg...


Och det lustiga var, när jag såg stencilen, så såg jag direkt att det fanns en möjlighet att vända på den och få blommorna att verka som spindlar .... huuga :-).
Jag snabbtorkade även dessa - för att få de brötigaste blommorna att bulla till sig...



Sen tog jag fram fler textstämplar, som jag stämplade på flera ställen, för att skapa en enhetlighet på något sätt:
It is nice to be important, but it is more important to be nice v160.
Everyday is a gift - English text v693.
Time flies v474.
Cry a river, build a bridge and get over it.






Och sen var det dags att premiärstämpla den fina klippdockan på mönsterpapper. Jag använde ett svagstämplat textpapper till huden och ett härligt mörkorange papper till klänningen.



Jag vände på det orange papperet och stämplade upp överdelen av klänningen på den, för att få något som hände med mönstren. Jag satte fast överdelen med 3D-kuddar, för att ge den ett lyft :-).



Sen fick jag också på en liten bit orange pompomband högst upp och längst ned.


Och eftersom jag gillar Timpans stora stansmall med de fina raka bokstäverna med fonten BLOCK TALK, och wellpapp-kartong, kunde jag inte låta bli att göra en layout om mitt nya smeknamn, Bröta-Britta :-). Namnet fick jag, tack vare mitt sätt att vara och skapa. Jag är en sån där bröta-på-person som gör allt på en höft.
Jag har stämplat med brevbakgrund v260 på dem, innan jag limmat fast dem med min limpistol.


Som en extra knorr på det hela, fick jag till fyra olika uppdrag i och med denna layout, och det kom jag på nu, när jag satt och skrev inlägget :-).
Denna layout tjänar således både som inlägg för Art for myself, 52-veckors-smash-utmaningen och något extra för både Vilda Stamps och Scrapbruket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar