fredag 22 november 2013

EN STOR TAG MED UTSTANSADE SKRIDSKOR

Jag har sett många göra fina alster med de utstansade skridskorna (ice skates), som Tim Holtz designat åt Sizzix. Givetvis blev jag "tvungen" att prova på jag med :-). Här hittar du fler skridskor.

Jag har valt att göra ett ganska stor tag, som kan hängas på väggen. Jag har använt mig av 3/16-öljetter med stor krage, s k wide eyelets, för att inte hålen skall slitas sönder. De finns i en massa sköna färger.
Visste du att det finns ett fantastiskt, tyst och smidigt verktyg som både gör hålen och klämmer fast öljetterna? Crop-a-dile heter den, och den är perfekt för sent kvällspyssel och för oss som har lite taskiga handleder :-).


Jag började med att dra på vit distress paint över en moln-stencil från Crafters workshop. Jag använde även en annan stencil med sprickmönster till nederdelen av papperet... Jag jobbade in blå distress paint. Det fina med att använda Timpans akrylfärger över stenciler är att man kan "få in det" i själva papperet - utan att få struktur... Sedan sprayade jag med weathered Wood. Därefter tog jag en blå distressdyna och jobbade in färg med ett s k infärgningsverktyg (ink blending tool). Jag har också skapat lite bruna kanter med olika bruna nyanser.

Uttrycket "Don't let anyone ever dull your sparkle", kommer från KaiserCrafts clear stamps (confidence). Kolla in alla andra s k texture stamps från samma företag. En massa smått o gott att frestas av :). Jag gillar verkligen den raka fonten :-).


Jag har smutsat ned de vita skridskorna med pumice stone-dynan + ett handtag.
Därefter har jag trätt ett snöre genom hålen och avslutat med några varv runt vristen, för att skapa lite extra textur :).
Under det blå papperet ser du också en utstansad bård, som jag fått fram med den halvtjocka stansmallen Vintage lace, som faktiskt ger dig tre olika mönster :-).
Skridskornas silvriga färg på själva glidjärnet kommer från en silverfärgad distress paint (brushed pewter).


Jag har stansat ut en liten swirl, 2 järnekslöv och järneksbär från Timpans avlånga stansmall Festive Greenery. För att plocka upp betydelsen i ordet sparkle, har jag lagt på glitterlim på några av de utstansade bitarna.
För att fånga upp känslan av jul, har jag virat ett rödvitt snöre, s k bakers twine, bakom skridskorna.


Just nu sitter jag och klurar på om jag borde göra något mer med alstret, eller om jag "bara" skall nöja mig ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar