lördag 21 december 2013

KÅLROTSLÅDA OCH GRILJERAD SKINKA

KÅLROTSLÅDA  
Tänk på att måtten kan vara ungefärliga, då jag är en person som oftast höftar när jag lagar mat...

1 kålrot
1/2 dl sirap
1 ägg
2 msk vetemjöl
ströbröd
smör
1/2 dl grädde

Skala och tärna en kålrot i små bitar. Koka i saltat vatten tills de är mjuka. Det kan ta upp till två timmar...
Häll ut vattnet och pressa dem till mos.
Knäck i ett ägg, häll i sirap, grädde och vetemjöl och rör ihop.
Klicka i smeten i två småformar eller en stor form. Bred ut det jämnt och nagga med gaffel. Strö på med ströbröd och avsluta med några klickar smör.
Stoppa in i ugnen på 175 grader. 
Grädda i en och en halv timma, eller tills att det börjar dofta "klart" och du börjar se lite brända kanter... 

Detta är ett tillbehör till det finska julbordet, och passar alldeles utmärkt med något salt, som t ex skinka eller varför inte, halloumi :-), om man föredrar vegetarisk kost :-).
Det är dock viktigt att komma ihåg att man inte behöver begränsa sig till enbart julen, när det gäller att göra och äta kålrotslåda... Den går att äta året om... Jag vet dock inte varför jag inte äter det oftare... Kanske vill jag inte förstöra magin kring den :-). 



JULSKINKA
Jag passade också på att griljera skinkan, med inspiration från Ernsts recept (jag blev så glad att han visade en griljering som inte innehöll senap :-)...):

1 dl honung
½ dl soja
1 msk fänkålsfrön
½ tsk kryddpeppar
svartpeppar

Ernst hade några fler ingredienser i sitt recept, men eftersom jag sällan använder rosmarin eller timjan, lät jag bli att köpa dem.

Mortla fänkålsfrön och kryddpeppar och blanda med de övriga ingredienserna. Rör ut honungen ordentligt, så att det blir en jämn fördelning. 
Gör skåror i skinkan och pensla på griljeringen. 
Grädda i ugnen på drygt 200 grader, tills det börjar dofta klart. Du kan pensla på lite extra mellan varven. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar