söndag 5 oktober 2014

EN ROLIG VECKA...

I tisdags åkte sambon och jag på lite semester till Olofström. Vi tog vägen om Eslöv, då vi hade några gamla resväskor som skulle levereras dit. Vi träffade en pysselbekant och jag fick inleda min resa med att besöka hennes pysselrum samt beundra hennes alster. Det är ju helt underbart att få ta del av andra människors kreativitet :-).

För att spara pengar, tog vi in på vandrarhem (Holje Bungalow) - längs väg 121 - i Olofström. Med tanke på hur pass lyhört det var, är det inte ett ställe jag tänker nyttja nästa gång. Jag har svårt för att somna till störande ljud, så de tre nätter jag försökte sova på en - icke så välstoppad madrass - resulterade i att jag var väldigt, väldigt trött när jag väl kom till Halmstad.


En av dagarna gjorde vi en utflykt till Karlshamn, som ligger ca 30 minuter från Olofström. På vägen dit, chansade vi på att kunna besöka "En liten butik", som ligger i Mörrum. Trots sin yta, 10 kvm, fanns det en hel del saker som jag inte hade - och således tyckte mig behöva :-).


I Karlshamn hittade vi en härlig inredningsbutik, Ylvas, som satte igång vår lust att inreda hemmet i steampunkstil. Vi lyckades dock att låta bli att köpa något - även om lusten vandrade från att köpa både lyktor, hurtsar, gardiner och annat smått och gott :-).
Fina buddhor i skyltfönstret lockade in mig...


 Ögonen gick direkt till de fina lyktorna och nyckelskåpet...


Jag har länge drömt om att köpa en sån där fin mörkbrun lådhurts...
De vita äggformade lyktorna är också fina...


Sambon fick syn på vattenkrans-tvålkoppen... Fräck... Och sedan fanns där också fina London-Paris-New York-lyktor... Synd bara, att inte det var rätt årtal... Jag är född 1967... :-).


En annan dag åkte vi med bil runt en sjö. Vi gjorde några avstickare och fotade i skogen. Det fanns riktigt mycket att se, och det var kul att få sätta smart-telefonen Sony Xperia Z2 på prov :-).

 

 

 

 

Ögonen fastnade också för alla blommor jag såg längs min väg... Och för att fördriva tiden, laddade jag upp några av dem på Instagram :-).

   

 

   

 

 

 

 
 
 

Givetvis stannade vi till ibland, för att fika :-). Kickis Café - i Olofström - förärades med inte mindre än två besök :-). Sambon tog morotskaka - som var helt underbar (jag tjuvsmakade en bit) :-).


 

När vi körde från Olofström, rätt så tidigt på morgonen, fanns det ställen där dimman inte riktigt försvunnit... Jag kommenderade sambon till att ta foton... Jag måste medge, att han lyckades riktigt bra :-)...


På fredagen besökte vi Scrapweb, som ligger i Halmstad. Jag blev imponerad av allt som fanns där, och ansåg att det bästa sättet att dela med mig av min upptäckt, var genom att filma det och lägga upp det på youtube, via wifi-nätverket på hotellet :-). Det visade sig vara en riktigt stor scrapbutik med massor av härliga papper, stämplar, stansar, stansmallar och dekorationer. Där finns något för alla. Det är jag helt hundra på :-D.


Sambon och jag bokade in oss två nätter på Scandic, mitt i stan. Jag, som har lite taskig rygg, bad att få känna på en av sängarna innan jag bokade in mig. Det var ju tur att det fanns lediga rum att välja bland :-). Jag passade samtidigt på att be om ett lugnt rum, så att jag inte skulle bli störd av trafiken utanför. Jag kan med glädje säga, att jag sov riktigt gott den första natten :-). 

Vi tog en promenad på stan och valde att äta indisk lunch, mitt i stan, på Indian kitchen. Stället är inrett med starka färger - en härlig turkos färg på väggarna - bruten med lapptäcke-tapeter i brunt, turkos och senapsgult... 

 


Här är torget i Halmstad. 


Och mitt emot den indiska restaurangen, finns en inredningsbutik... Mina ögon dras givetvis till ugglorna :-)...


Eftersom det inte fanns ngn soffa på hotellrummet, blev det till att ligga i sängen, i avvaktan på något trevligt att titta på i teven. Inte mig emot, egentligen, med tanke på att vi haft ganska hektiska dagar bakom oss... 


På lördagen åt vi hotellfrukost. Det fanns mycket att välja på, men jag valde en ganska engelsk sådan, med äggröra, stekt bacon, varma tomater, kalkon och gurka... 


Dagen efter hade jag två kurser i Project life. En för "nybörjare" och en fortsättningsnivå. Deltagarna fick smaka på olika sätt att arbeta med sina foton samt prova på att skapa scrapsidor med stämplar (som jag designat åt Vilda Stamps) och stansmallar från bl a Technique Tuesday :-).

Jag passade också på att tipsa deltagarna om alla roliga fotoappar (photo grid, sketched, Camera 2, Pixlr express) man kan ladda ned till sin smart-telefon. Tänk så mycket roligare allt blir, när man kan ha tekniska hjälpmedel... Oftast helt gratis :-). 


Vi avslutade lördagskvällen med ett besök på en annan indisk restaurang, Aliza's indiska restaurang. Maten var helt underbar. Helt klart värt ett besök!!!

 

Vi tog en sista promenad i Halmstad efter restaurangbesöket. Magen var sprängfylld, och sambon tyckte att jag såg gravid ut... 
Den här fräcka tavlan såg jag i en mäklarbyrå...


Jag är mer än nöjd med min helgvistelse i Halmstad, som ju är en stad jag blir mer och mer förtjust i varje gång jag är där.

...

På söndag morgon, avnjöt vi ännu en fantastisk hotellfrukost och åkte sedan vidare till Gekås i Ullared. Vädret var fantastiskt - höstsolen lös och gjorde resan trevligare :-).

Eftersom jag varit på Gekås för max en månad sedan, valde vi att fokusera på några få saker... mörkläggningsgardiner (verkligen värt sitt pris... 300 kr för två längder - till skillnad från HemTex - som ju tar 400 kr för en längd!!!), spotlight-taklampa, tassimo kapsyl-kaffemaskin...
När sakerna skulle packas och betalas för, hade jag en extrem smärta i ryggen. Ögonen krullade nästan ihop sig, om ni förstår vad jag menar. Det var bara till att ta två iprentabletter och hoppas på att smärtan skulle ge med sig på vägen hem...
Då var det tur att jag hade någon som kunde hjälpa mig att packa - bl a de hala paketen med mörkläggningsgardiner...
 

När vi till slut landat hemma och sambon burit upp alla kassar från entrén, var det en skräckinjagande syn... Snacka om att vi kånkar och bär... 

Men det är klart... Vi kånkade ju med oss både täcken, handdukar, scrapsaker och övernattningssaker - förutom allt som inhandlades under resan...

2 kommentarer:

  1. WOW vilken underbar vecka ni har haft!! Härligt och så många fina foto!!

    SvaraRadera
  2. Tack, Chris! Ja, d blev verkligen en aktiv vecka, när jag väl tittade tillbaka :-)...

    SvaraRadera