fredag 19 juni 2015

JÄMFÖRELSE MELLAN OLIKA STÄMPELKLOSSAR OCH STÄMPELPRESSVERKTYG

Hej - Hi there...
I detta inlägg visar jag upp mina favorit-stämpelklossar... - In this post I'm showing you my favourite stamping blocks (the English video down below)


Här visar jag på några olika stämpelklossar och visar upp mina favoriter bland dem :).
Det fanns en tid när stämplarna monterades på träkloss... Då hade man kloss och stämpel i ett... Beroende på mängden sviktgummi mellan kloss och stämpel, kunde du få varierande resultat...
Nackdelarna med det systemet kan vara många... Tungt, skrymmande... Begränsande...

Sedan kom gummistämplar utan kloss... Man kunde börja välja "fästmetod"... d v s ez-mount eller tack-n-peel. Woohoo!
Akrylklossarna kom som ett användbart hjälpmedel... Nu behöver du inte längre begränsa en kloss till en stämpel, utan kan flytta stämpeln från kloss till kloss... eller stämpelpress-verktyg :).
Sedan kom givetvis genomskinliga stämplar... De finns i en jädra massa prisklasser och kvalitet... Jag gillar dem väldigt mycket... Dels för att de är lätta, tunna och genomskinliga. Det underlättar både förvaring och frakt till pysselträffar. Några nackdelar har de dock... En del är utav dålig kvalitet och är svåra att stämpla med... Det blir inte bra, hur man än gör...
De har också en tendens att försvinna, just på grund av sin genomskinlighet... :(.
Men. Jag gillar dem ändå. Punkt :).
Oftast är de också väldigt mycket billigare än gummistämplarna...

Gummistämplarna å andra sidan är pålitliga... De kommer att hålla länge, om du tar hand om dem. De är också mer värmetåliga... Något som kan vara käckt med stämpling i smält embossingpulver/utee :).

Nåja... Tillbaka till stämpelklossarna :).

Här är mina favoriter: 

  • fiskars stamp press (den lilla, som syns i filmen, är tyvärr svår att få tag i, i Sverige... - men den stora bör du kunna få tag i på något sätt)
  • inkadinkados underbara klossar - med välvda kanter och rutmönster (de finns i några välsorterade scrapaffärer (bl a Pysselskafferiet (i butiken (hittar den inte i webbshopen)), Scrap & Hobby - set med 2 mindre, 1 stor kloss)
  • dovecrafts härliga gung-klossar... (jag hittar dem inte ... men här är några andra - från Crafter's Companion... Rock-A-Blocks)

Svensk video (Swedish video)


English video



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar