fredag 3 juli 2015

HARE PÅ ÄNG - ETT MOTIV SOM ÄR FÄRGLAGT MED AKVARELLTEKNIK

När jag fick syn på den här söta harestämpeln från Nellie's Choice (rabbit), kunde jag inte motstå den, speciellt när jag var i ett maskningsstim, det vill säga en period där jag ser möjligheter i att kunna maska ihop flera motiv till ett nytt motiv :). 



Jag ville ha något natur-aktigt tillsammans med haren och letade efter något att matcha med, hos Scrapbruket. Som tur är, finns det stämplar från Crafter's Companion och Sheena Douglass att leka med :). Fields of Gold heter det här stämpelsetet.


Jag har stämplat haren först, och sedan stämplat av det på ett utskriftspapper för att skapa mig en mask. Jag har klippt ut haren längs linjerna. Jag måste bara få säga att det är MYCKET lättare att maska med genomskinliga stämplar (clear stamps)... Med gummistämplar får man öva lite mer... Det kan således vara en god idé att öva på ett spillpapper, så att man ser att stämplarna går att matcha ihop. Jag har använt mig av den stora stämpelpressen från Fiskars - för att undvika att jag slinter med händerna... 


Jag har färglagt motivet med Primas akvarellpennor, tillsammans med en vattenpensel - d v s en pensel med vattenbehållare. Jag tycker att det är supersmidigt, då jag inte behöver vara rädd för att välta ut vattenglaset, om jag skulle ha ett sådant jämte mig när jag färglägger :). Prima har ett tvåpack för ett riktigt bra pris, men tills de kommer tillbaka till webbshopen, kan du ju kika på Tim Holtz vattenpensel. Utöver det, finns det en annan superbra vattenpensel från Sakura - vid namn Koi. Den är också, i skrivande stund, slut i webbshopen.


Här är själva kortet. 
Jag har stansat ut en kvadratisk form med en stansmall från Cheery Lynn (square horizon).


Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag skall lämna det som det är - med tanken att "less is more" - eller om jag skall stansa ut ett ord - i t ex mossgummi... eller om jag skall stämpla någon hälsning på en bit papper och montera dit...

Jag låter det vara för nu, eftersom jag inte har det "rätta alternativet" hemma.

...

Dagen därpå, valde jag att göra ännu en lite större scen - på ett papper som är 14,5*14,5 cm.
Jag har även använt mig av molnstämpeln från följande stämpelkit från Crafter's Companion / Sheena Douglass (Lakeside Shore). Jag klippte bort själva soldelen - då jag tyckte att den var för markant, till skillnad från de andra - lite löst - tecknade motiven.
Den här gången färglade jag med små distressdynor och vattenpensel.


Jag kämpar dock fortfarande med vad jag skall ha för "uttryck/hälsningsfras" på "kortet". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar