lördag 26 december 2015

CASE BIRGIT EDBLOM - ETT STILRENT KORT

Jag har flera favoritpysslare i cyberrymden :). Birgit Edblom (blogg: Rapport från ett skrivbord) är en av dem. Hon gör fantastiska kort, i mitt tycke. Här är mitt försök att hylla och härma henne :). 

Jag har använt en söt stämpel från Fairy Doodle från Buzzcraft. Det är en gammal stämpel, som ingår i ett set med flera genomskinliga stämplar. Det är inte säkert att du hittar den, men jag köpte den en gång i tiden hos Scrapbruket.



Jag länkar till resterande stämplar från Buzzcraft hos Scrapbruket här.

Jag har stansat ut det kvadratiska hålet med en stansmall från Spellbinders (Classic squares) och på så sätt fått en falsk passe partout-känsla. Man kan givetvis även stansa ut den yttre formen med en stansmall som ger en falsk söm-känsla, t ex med stansmallar från Memory Box (stitched square layers) :).


Jag har stämplat figuren på akvarellpapper från Canson Montval, 200 g. Jag tycker om papperet, både för att det går att göra fina kortbaser av det, stansa ur det - men även färglägga på det. Det har inte för mycket gräng (struktur), vilket medför att de flesta typer av motiv stämplas av bra mot papperet.

Jag har färglagt älvan med akvarellfärger. Du kan också få liknande resultat med t ex Tim Holtz distressfärger.
Jag brukar trycka av lite färg från en liten distressdyna mot en plastyta (t ex laminerat papper) och sedan plocka upp färgen med en vattenbehållarpensel. Det finns många bra vattenbehållarpenslar. Här är mina favoriter:
Prima - Mixed media water color brush
Sizzix - Tim Holtz
Sakura -

Jag har penslat på lite skimmer med en en glitterpenna från Wink of Stella. Ibland är det det lilla som gör det :). Man kan också plocka upp lite stickles-glitterlim med en pensel och måla på här och där :). Jag tycker bäst om de genomskinliga varianterna Diamond och Crystal, i o m att de låter färgen under synas lite grand - samtidigt som de bidrar till lite glitter och glamour :).



1 kommentar: