lördag 27 februari 2016

INFORMATION OM KOLLAGESTÄMPLING, STÄMPELDYNOR TILL CLEAR STAMPS OCH STÄMPLINGSSKOLA

Det där med kollagestämpling ligger mig varmt om hjärtat, mest för att man kan kollagestämpla på så många olika sätt. Jag kommer att först visa upp några gamla godingar... Längre ned får du se dagens kollagestämplade alster i en film som jag lagt upp på youtube.

Man kan t ex maska ihop några figurer - så att de bildar en klunga/scen. Då kan det, beroende på vilka motiv du använder, få det att likna ett klassfoto, en familjeträff eller liknande :).
Här har jag jobbat med Tim Holtz stora fåglar och en textstämpel som jag maskat och stämplat som bakgrund.


Man kan också kollagestämpla sig runt ett papper, så att man skapar ett eget mönsterpapper. Då är det kul att rota fram sina mönsterstämplar och olika stämpelfärger, så att man skapar djup med ljusa och mörka färger. Här har jag jobbat med Vilda Stamps många olika stämplar :).



Här är det stämplar från Tim Holtz/Stampers anonymous.


Här är länken till en youtubefilm där jag visar boken med flera kollagestämplade sidor. Jag kallar boken för ett affirmationsalbum, i o m att jag jobbade med förstärkande uttryck på varje sida.
Här är en länk till en handledning, där jag visar hur jag kollagestämplar.



Eller så kan man kollagestämpla en ram på ett papper.
Här är det blandade stämplar från Tim Holtz/Stampers Anonymous. 



Eller varför inte kollagestämpla sig runt en distressinfärgad form, hjärta, kvadrat o s v :). Jag kallar det för kollagestämplat distresshjärta.
Här är det stämplar från bl a Inkido, Gummiapan, Reprint och Magnolia. 



Det finns säkert fler sätt att göra det på...

...

Nu är det hög tid att visa dagens alster :).

Här är några alster som jag gjort med många olika genomskinliga stämplar, s k clear stamps, från både Technique Tuesday, BoBunny, My Paper World (Viva Decor), Tim Holtz/Stampers Anonymous m fl.
Jag hade ett resetema i huvudet, när jag började. Jag ville gärna jobba med Timpans sköna mini bird crazy-stämplar, tillsammans med andra sköna project life-stämplar från ovanstående företag.



Här är alstren i fotoform också :).






Här är några av de stämpelkit jag använt: 

  • (fåglar) Mini bird crazy & things - Tim Holtz/Stampers Anonymous
  • (randig stjärna) Inspire - Heidi Swapp
  • (kamera) American Crafts - Amy Tangerine - Plus one
  • (it's all about the details + little moments big memories) Happy snaps - KaiserCraft
  • (&) Journaling - Simple stories
  • (pilar m text) Follow the arrow - Technique Tuesday
  • (siffror) Daily Stories - Teresa Collins
  • (best day ever) Polaroid - KaiserCraft
  • (love this) Captured - BoBunny
  • (kamera) Tickets - Reprint
  • (Berlin) ... My Paper World (viva decor)
  • (frankering (Berlin)) Mail around the world - Marianne design


Jag passade samtidigt på att leka med olika stämpeldynor på just clear stamps, för att se vilka som funkar bra och vilka som inte gör det, framförallt på akvarellpapper. Om du vill veta mer om vilka dynor som passar till de flesta typer av clear stamps, kan du kolla filmen nedan.

stazon
versafine

distress ink
memento
archival ink
prima fluid chalk edger




I filmen nämner jag också MISTI - ett helt fantastiskt stämplingsverktyg, som underlättar stämplandet något oerhört. Den finns i två storlekar, en "vanlig" och en mini-misti (kommer till Sverige i mars/april 2016).
Här är en film om hur jag jobbar med MISTI.



Jag visar också en stämpelpress (stamping buddy (Nellie Snellen)) med skumgummifötter. Den är också käck att jobba med, i o m att den inte tröttar ut händerna. 

Här är också min stämplingsskola, del 1 av 2 (information om hur man använder stämplar):



Och här är del 2 av 2:


1 kommentar: