lördag 10 december 2016

ETT RENT OCH FINT UPPRÄTT Z-VIKT KORT MED SKAKISAR - ÅT VILDA STAMPS

Nu har jag verkligen lyckats förena mycket i ett och samma kort, och ändå lyckats hålla det rent och fint :).

1. Specialvikt kort = upprätt/lodrätt z-vikt kort
2. Skakkort (massor av fina paljetter och pärlor)
3. Helvitt kort (förutom textstämpeln)
4. Stansmallar (CreaLies dubbelsömstansmallar, Tim Holtz/Sizzix on the edge-kantstansmall)
5. Stämpel som jag har designat åt Vilda Stamps :).

Well... Jag visste inte riktigt var det hela skulle sluta, när jag började att härma ett alster jag hittade på Pintrest. Men jag är på det stora hela riktigt nöjd med enkelheten kortet ger, med den svarta stämpeltexten (min design, åt Vilda Stamps V804).




Jag har stansat ut en rektangel med en dubbelsömstansmall från CreaLies, som jag sedan monterat en mindre rektangel på, med utstansat cirkelhål. Jag stansade ut den mindre formen och cirkel-öppningen samtidigt.
Jag har använt mig av dubbelsömstansmallar även till detta, för att det är så läckert att få en sömkant även runtom om cirkelhålet :).

 


Den vackra spetsiga toppen har jag stansat fram med en stansmall från Tim Holtz/Sizzix (Ornate). (Stansmallen har två olika "toppar" och det är lätt att välja vilken  man vill ha, genom att vända stansmallen eller papperet åt antingen ena eller andra hållet).




Paljetterna och pärlorna har jag gömt i en "påse" (en plastficka för scrapbookinglayouter (12x12 tum), som jag använt Fuse Tool för att skräddarsy till önskad storlek.



För att skakisarna inte skulle löpa fritt i en rektangulär påse, tog jag ett glas och satte över öljetterna... (lite större öppning än själva hålet, och lät Fuse tool-verktyget följa glasets ytterkant, för att få en rund form på fickan :).


Det som överraskade mig mest (positivt), var Precision Press-verktygets mångsidighet, när jag väl bestämde mig för att ha något stämplat i högerhörnet. 
Jag hade ju kortet så gott som färdigt när jag bestämde mig för detta, med ett rätt så tjockt kort. 
Stämpeln i sig är också tjock, i o m att den är monterad på ez-mount. Jag satte kortet i hörnet och lade på ett tunt papper över fältet jag ville stämpla, för att se om det gick att få ett snyggt avtryck, och det gjorde det. Så då var det ju bara till att våga sig på att stämpla på själva kortet också :). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar