lördag 6 maj 2017

ROSA STEAMPUNKINPSIRERAD MIXED MEDIA-TAVLA

Jag måste medge att jag är tokkär i det här upplägget på mixed media-canvas... :).
Lager på lager med massor av saker för att skapa höjd. Och höjd är det verkligen på denna tok-rosa canvas :).


Till skillnad från de andra tavlorna, där jag till viss del skapat textur med hjälp av texturpasta och schabloner, har jag enbart nyttjat utstansade saker (jag länkar till alla stansmallar hos Scrapbruket, så kan du själv välja vad för något du vill limma på din canvas). Jag har också duttat dit "halvpärlor" av smältlim, bara för att det är ett smidigt sätt att göra det på :).


Därutöver har jag följt ungefär samma upplägg på denna tavla som på de senaste två-tre tavlorna jag bloggat om.
Här är min handledning (på engelska) till hur jag gjort en annan tavla, med samma upplägg, som du kan ta till, när du känner för att våga dig på något liknande :).


Jag har använt mig av den här typen av dekorationer...

  • sugrör
  • kapsyler
  • nycklar
  • skedar
  • gardin-tillbehör
  • utstansade saker (stjärnor (stacked stars - Tim Holtz/Sizzix), bokstäver och siffror (Tim Holtz/Sizzix))
  • pompom-band
  • metallbrickor
  • ram-stansmallar (ornate frame och cameo frame från Tim Holtz/Sizzix)
  • kugghjulsstansmallar (industrial, gadget gears och mini gears från Tim Holtz/Sizzix)
  • stjärndekorationer



Jag har utmanat mig själv lite extra med denna tavla. Jag är ju ingen rosa person, men jag tycker att det är kul att göra rosa alster :).



Den här gången tog jag vara på rester från embossingpulver och fran-tage enamelpulver som hamnat på mitt pysselbord. Jag har sparat dem i en burk, så att jag har fått en unik mix att strössla med, när lusten faller på :).
Jag passade på att strössla över pulvret, medan sprayfärgerna fortfarande var lite blöta, så att pulvret fick lite underlag att fästa på.
Det man kan tänka på, när man skall använda embossingfön eller något annat värmande, för att påskynda torktiden, är att saker av plast smälter och förvrängs. Den där dekorationsgaffeln blev alldeles krokig, så det var ju bara till att plocka bort den.


Även bulten började tilta av värmen, vilket gjorde att skeden började luta snett. Jag stagade upp den igen, med en bricka, som jag på denna bild inte hunnit pimpa till ännu.



Här är tavlan i sin helhet. Håll med om att det behövs närbilder från olika vinklar, för att texturen skall komma till sin rätt :). För om jag bara hade visat det här fotot, hade ni ju aldrig förstått hur hög tavlan egentligen var :).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar