lördag 14 oktober 2017

ETT FLADDRIGT HALLOWEENKORT - TIM HOLTZ

Här är ett halloweenkort som går mestadels i lila och grönt. Riktiga halloweenfärger, enligt maken min :). Han tycker nog att mina "vintagehalloweenkort" inte är "riktiga" halloweenkort...

Jag har använt mig av stansmallar från Tim Holtz/Sizzix, för att göra ett specialvikt kort som kallas för upright z-fold card (lodrätt z-vikt kort).
#holtzforhalloween



Toppen till kortet, har jag stansat ut med en härlig kantstansmall som heter Twisted edge (Tim Holtz/Sizzix).




Jag har nyttjat en mixed media-stansmall med fladdermöss, för att skapa en bakgrund med textur och variation. 



Jag har också lekt med resterna av utstansandet som en schablon, för att dra igenom en lite tjockare texturpasta. Se så fräckt det kan bli :). 


Texturpastan är fuktig ett tag, så du kan experimentera genom att t ex hälla på svart embossingpulver.


Om du är otålig som jag, och fönar med embossingfönen direkt, kan du räkna med att texturpastan går genom embossingpulvret och skapar ett sådant här resultat :).


Det fina med den där stansmallen är att den bara stansar ut fladdermössen, vilket innebär att man kan limma tillbaka dem, om man vill, eller sätta i andra fladdermöss som man har stansat ut ur t ex glitterpapper o s v. Det senare ser du bevis på, i bilden nedan.

Jag har sprayat bakgrunden med Distress spray stain-färgerna:
  • Dusty Concord
  • Seedless Preserves
  • Tarnished Brass 
Många metallic-sprayer kleggar igen, så även denna, vilket gör att jag får ta upp korken och skvätta ut lite "guld"färg över bakgrunden. Om jag gör det, medan de andra färgerna är lite fuktiga, så blandar sig metallicfärgen med de andra färgerna :).



Ordet fright tycker jag är så vackert, med bokstäverna f, g, h och t. Jag gillar fonten jättemycket :).
Ordet ingår i ett set med tre olika stansmallar. som heter Vintage Spirits (Tim Holtz/Sizzix). De andra orden är precis lika fina, tycker jag :).



Jag har stansat ut ordet tre gånger och limmat ihop orden med varandra. Men innan jag limmade fast det översta ordet, passade jag på att pensla in grön färg genom stansmallen, för att få lite nyansskillader. Jag har även hällt på lite genomskinligt embossingpulver, som jag har smält med embossingfönen.

Jag har därefter sotat med svart färg och pensel runt bokstäverna.


De där fina gulddetaljerna har jag fått dit med hjälp av en splattstämpel från Tim Holtz/Stampers Anonymous, versamarkdyna och Chunky Metallic-enamelpulver + en embossingfön.
Om man inte fäster pulvret på något sätt, så blåser det bara iväg.


Om du inte hittar de varor jag har länkat till, kan du alltid mejla till Scrapbruket och fråga om de kan ta hem dem åt dig :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar