lördag 4 november 2017

UPPRÄTT Z-VIKT KORT - UPRIGHT Z-FOLD CARD - TIM HOLTZ - HIPSTER

Här är ett upprätt z-vikt kort med ett allmänt tema (kram)...


Jag har använt en bakgrundsstämpel från Tim Holtz/Stampers Anonymous, från setet Vines & Roses. För att få avtrycket att bli riktigt, riktigt bra, fick jag använda mig av Tim Holtz Stamping platform, i o m att det var några rosor som inte fick kontakt med papperet.
Jag har stämplat den med VersaMark och pulverembossat med guldpulver.
Jag har därefter penslat på olika nyanser av Distress Oxide-bläck och torkat av det som lade sig över embossingpulvret. Jag har även skvätt på lite vatten och torkat upp det med ett torrt papper, för att få lite liv i bakgrunden.
Jag har även penslat kortbasen med grönt och blått, för att binda ihop det mer med framsidan. 

 

Jag har stansat ut både bakgrundspapperet och det svarta papperet med dubbel-stygnkantstansmallar från CreaLies.
Jag har stämplat upp flera motiv av strutsfiguren ur Tim Holtz/Stampers Anonymous Hipster-serie, för att kunna leka med lite 3D-applicering.



 

I den här bilden ser du resultatet av vattenskvättandet lite bättre... Det blir en s k blekningseffekt i varje distressprodukt, när man "skvätter vatten" (förutom torkad distress paint - för den blir permanent, när den väl har torkat).


Jag har stansat ut strutsen med matchande stansmallar. Jag har målat figurerna med en vattenpensel från Prima och lite distress oxide-färg, som jag har plockat upp från ett laminerat ark papper. Jag har monterat fast figurerna med 3D-kuddar.


 

Jag tycker att det är kul när det händer något på alstret. Det behöver inte vara en massa detaljer, men något som sticker ut, som t ex halsduken här nedan.


Jag har även stansat ut ett par extra glasögon och limmat fast dem på de andra glasögonen, med Glossy Accents. Och när jag ändå höll på, fyllde jag utrymmet i glasögonen med glossy accents, för att ge sken av att det var ett par "riktiga" glasögon strutsen använder sig av :).


Jag har stansat ut toppen av det specialvikta kortets kortbas med en tjock stansmall från Tim Holtz/Sizzix... Distressed Doily.
Jag har även stansat ut en flärp - med en dubbelstygsn-stansmall från samma stansmalls-set från CreaLies.


Och jag har stansat ut ordet kram ur gult mossgummi (skumgummi, dekorgummi) och snurrat ihop lite Sisaltrådar.
Jag har fäst båda på kortet med Glossy Accents, som är ett genomsknnligt, snabbtorkande lim, som är lätt att dölja, i o m att det finns en smal pip att hälla ur :).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar