fredag 15 december 2017

JULKULESKAKKORT MED STANSMALL FRÅN CREATIVE EXPRESSIONS

Det är roligt att göra skakkort, men jag måste erkänna att det inte alltid är helt givet hur slutresultatet skall bli.

Jag har stansat ut toppen med en stansmall från Sizzix/Tim Holtz (Ornate). Jag har också använt mig av ett A3-stort papper (Paint On), som jag först bigat vid 8", för att kunna få in det i min giljotin från Xcut eller Martha Stewart och därefter skära ut ett papper som är lagom brett.




Jag blev förtjust i den här julkulestansmallen från Creative Expressions (sentimental bauble) och ville göra något "kul"igt med det, tillsammans med modern stationary-stansmallen från Spellbinders :).



 

Och när jag hade klurat en stund, kände jag för att hålla kortet rent och enkelt, med en käck hälsning i mitten av julkulan. Nästa utmaning var att hitta en stansmall som skulle kunna passa, och jag hade tur, i o m att jag hade ett annat stansmallsset från Creative Expressions (Austrian collection - background).
Jag stämplade hälsningen (troligtvis en stämpel från Inkido eller Arkivet) med svart stazon-dyna på en bit vit krympplast och stansade sedan ut formen med stansmallen. I och med att platytan är glatt, kan det vara käckt att stämpla texten med hjälp av ett stämpelpositions-verktyg som Misti eller PP (Precision Press).
Krympplast finns i olika färger, men om du bara har genomskinlig och vill ha t ex en vit bakgrund, kan du måla baksidan med t ex akrylfärg. I bilden nedan ser du exempel på både vit och genomskinlig plast. 

Därefter krympte jag plasten med en embossingfön. Motivet blir ungefär en fjärdedel så stort som originalet.



Här kan du se en del av skakisarna i kortet... Jag har använt mig av både pärlor och paljetter för att del-fylla öppningen i skakområdet.
Jag har stansat ut en stor rektangel, med en sömkantstansmall från CreaLies. Jag har nyttjat samma stansmall för både fram- och baksidan.
Jag har även nyttjat lite Diamond Stickles (glitterlim), för att piffa upp julkulan lite grann.




 

Jag har använt en finfin stämpel från Inkido (företaget finns tyvärr inte längre, men det hindrar inte mig från att använda den fantastiskt vackra stämpeln :)...), för att stämpla en hälsning på baksidan. Genom att ha en extrapanel på baksidan, ökar man kortets stadga och hållbarhet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar