torsdag 13 september 2018

ART JOURNAL-SIDA OM ATT RESA ÖVERALLT

Jag var på en fantastisk kursdag hos Cili in papers förra helgen. #Vicky Papaioannou var där och höll i två stycken art journal/mixed media-kurser. Vicky är ju världsvida känd, tack vare sina youtubefilmer :). 
Och nu, när det ramlade in nya, härliga stämplar till Sari's stamping studio, kunde jag inte motstå lusten att göra något med några av stämplarna :).

Här är ett upplägg om att resa och se nya saker. Du har en fullständig varuförteckning med länkar och allt, nedanför fotot.



Jag började med att pensla bakgrunden med penslar från Finnabair / Prima med bruna och blå stämpeldynor från VersaMagic.
Jag jobbade in 2 olika nyanser av vardera färg (Aspen mist + Sea breeze, Sahara sand + Gingerbread). Som du ser, finns det många små stämpeldynor att välja bland. VersaMagic-dynan är användbar på många sätt. 

(Psst! Det finns ett stående erbjudande om att köpa 10 st versamagic-dynor och betala för 9 st). 

  

  

  

  

  

  
 

  

  

  

  

  

 


Därefter fortsatte jag att jobba in mönster genom schabloner från Tim Holtz. Jag jobbade med samma stämpelfärg som jag hade i bakgrunden. Det finns många härliga schabloner att välja bland.

Bubble, Burlap, Dot fade, Diamonds, Floral, Flourish, Grid dot, Honeycomb, Lace, Linen, Plus, Schoolhouse, Splatters, Stiched, Tracks, Trellis

Även här, har jag ett stående kampanjpris. Köp 10 st och betala för 9 st :). 

   

 

 

 

 

   


Jag fortsatte att stämpla med ord- och texturstämplar från Tim Holtz/Stamper's anonymous, för att få bakgrunden att lyfta lite :); Documented, Inventor 3, Life Quotes.

Det finns käcka texturdetaljer i vissa stämpelset. Jag har t ex tagit vara på textbitarna i motiven, förutom saxen :).
Jag använde en lite mörkare stämpelfärg (Aegean blue) för att få det att bryta av mot bakgrunden. Jag stämplade också några andra motiv med svart stämpelfärg, för att få fram en kontrast samt binda ihop helheten med den svarta ramen runt bilden.

  

 

Jag strösslade över lite Chunky white - ett grovkornigt embossingpulver (Fran-tage, från Stampendous), som jag smälter med en embossingfön. Observera att jag har fönen under papperet - för att kornen inte ska flyga all sin väg. Det finns flera roliga utee-pulver att leka med :).


  

 

 


Jag stämplade husstämplarna (Home - Dylusions / Stamper's anonymous)  på akvarellpapper och färglade dem med distress mini-dynor och en vattenbehållarpensel. Jag klippte ut motiven för med en sax och lekte med kompositionen.



Jag hittade ett fint uttryck i ett stämpelset med resetema från Stampendous (Travel Home). Jag blev förälskad i resväskorna, men även texterna :).



Jag stämplade även en gren - i vänster överhörn, för att skapa en ram runt "scenen". Du hittar stämplarna i setet Mr Bones, från Tim Holtz / Stamper's Anonymous.



Jag avslutade med att färga in bakgrunden med svart stämpeldyna från VersaMagic samt rita prickar och streck med en vit penna från Posca

Här är kompositionen en gång till.

Och som Vicky berättade om hennes tanke med alla art journal-böcker, så är de inte till för att hängas upp på väggen, öppet för allas kritik. En art journal gör man för sig själv (och sina bloggföljare :)... ha ha ha). Men, man kan gott och väl ta vara på teknikerna från en sån här sida, och göra roliga handgjorda kort :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar