lördag 24 november 2012

CLEAN AND SIMPLE MED TORREMBOSSINGKUVERT

Nu när jag fått chansen att prova en elektrisk stans- och torrembossingmaskin (eBosser från Craftwell), kan jag inte låta bli att göra enkla kort med mina torrembossingkuvert. Jag är så att säga på upptäcktsfärd, när det gäller att lära sig färgläggning av dem - eller inte.

Jag manglade Docrafts Haberdashery-kuvert (egentligen heter den happy days) genom stansmaskinen och provade sedan att dra med en stämpeldyna över de förhöjda partierna. Jag insåg ganska snabbt att det inte skulle funka. Dynans kantighet kom att synas, även på papperets icke-förhöjda delar... :-(. Här är embossingen på "rätt" håll. Jag provade även att dra med gummirollern över allt...

Om du vill veta mer om eBossermaskinen, har du en länk till en svenskspråkig video här.


Och här är den debossade sidan... Ibland funkar det lika bra att använda den... Men man får se upp när det kommer till bokstäver och annat som "inte" kan vändas hur som helst...


Jag provade också att färga in papperet med distressdynefärg och en gummirulle - en s k brayer - på både den embossade sidan och den debossade sidan.



Och sen provade jag att färglägga båda sidorna av torrembossingkuvertet med gummirullen... Så här blev det..



Sen beslutade jag mig för att behålla papperet helt vitt... Jag stämplade uttrycket "You're sew special" (crafty secrets) - med antydan till just sömnad... Egentligen heter det ju "so" och inte "sew"... Men när man säger båda orden högt, så låter de ju lika :-).



Eftersom den "räta" sidan fått en röd prick på sig, valde jag den debossade sidan som framsida :-). Och när jag ändå var på strukturhumör, tänkte jag sätta dit en stämplad trådrulle med lite snöre på (från samma stämpelset som ovan) :-).



Här ser du hur fin den debossade ytan ser ut.


Som avslutning duttade jag på lite glitterlim på rosen...


Du  hittar de flesta produkterna hos Scrapbruket.

1 kommentar:

  1. Så läckert detta blev!! Gillar de där textstämplarna som är lite underfundiga att man läser de på samma sätt fast det står annat!!!
    Ha det bra! Kram

    SvaraRadera