måndag 22 september 2014

HANDGJORD SOLFJÄDER - HANDMADE PAPER FAN

En av Lilja-scrappens utmaningar var att göra en solfjäder. Först blev jag så blockerad av själva tanken på att kunna göra något, så jag lade ned hela verksamheten. Men sen, fick jag en idé :-). Jag tänkte, att om jag hämtar en pinne och sätter som "handtag", kanske jag kan få den att funka på riktigt :-).


Jag började att vika tre stycken remsor á 6*12 tum och limma fast dem i varandra. Jag bigade vecken med en halv tums (ca 1,2 cm) mellanrum.
Jag började sedan att bygga upp själva mittpartiet... Jag ville skapa en lager på lager-effekt med både utstansade former från Cheery Lynn och två olika spetsar.
Jag limmade fast allt med min limpistol.
Jag har stansat ut några swirlar och dekorerat dem med turkosa rhinestones för att öka på dramatiken lite :-).


Jag dekorerade mittenpartiet med ett vitt pärlband och en beige tygros - som jag tycker väldigt mycket om...
Jag stansade även ut några turkosa fjärilar (Cheery Lynn), för att få basfärgerna att lyfta bättre.
De två pinnarna gör att solfjädern känns stabil, och faktiskt går att använda i det verkliga livet :-).


Här är en handledning (2 videor) till hur du kan göra två olika sorters solfjädrar:
handmade paper fan - part 1 of 2



handmade paper fan - part 2 of 2

2 kommentarer:

  1. Superläcker!!! Gillar idén med pinnarna och färgerna är underbara!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. vad kul att du gillar den... ja, de där "riktiga" pinnarna är verkligen toppen... de ger solfjädern riktig stadga :-).

      Radera