fredag 21 oktober 2011

FALSK METALL-TEKNIK

Jag har ju sagt det förr. Att jag älskar den s k falska metalltekniken...

Här är en kämpestor pärm jag gjort - från scratch...



Jag har använt mig av kraftig kartong, fogat ihop det med silvertejp och sedan dekorerat med diverse metalldekorationer och aluminiumtejp. Det är ju som så, att alu-tejpen inte tål att vikas för många gånger...

Allt från gamla mynt till gem i olika former är tillåtet... 


Även utstansade former - som t ex den här dekorationerna (stjärnor, blommor och en utstansad etikett-form (som finns på timpans stora tagstansmall... (tag and bookplates)))...


Och den här resväskan (vintage valise) och kedjan...



Givetvis går det bra med vävtejp - d v s underlagstejp för målning och vägg-tapetsering...

Och Timpans swirl-former... (elegant flourishes)


Och se så fint kugghjulet framträder... (gadget gears)


Jag har också klätt insidan med aluminiumtejp och diverse dekorationer... Jag har också satt dit två stycken ringpärms-fästen (ring binder) från Timpan. Japp. Två stycken! Då kanske du kan uppskatta hur stor pärmen är :-)!!!
Ett tips.... Bradsen som följer med i paketet är inte till mycket nytta, om du tänkt att använda pärmen på riktigt... Näe, sätt hellre i några skruvar med muttrar... så håller det garanterat!!!



Här är baksidan...



För att inte akrylfärgen skall lossna, har jag spraylackat alltihop... Jag har använt mig av någon slags glitter-spraylack...

7 kommentarer:

  1. Vilket härligt metall arbete. Jag ska försöka mig på detta när jag har mycket tid. Får en känsla av att det tar tid? Men blir så urläckert :O)

    SvaraRadera
  2. Beautiful metal album. I want to try one of these. My work threw out some old small leather binders the other day so I grabbed them up. They already have the three ring thingy in them so I could just cover them the way they are. Not sure where to find the metal tape but I'll look around. Hugs to you Sari, just give it some time, it will all come back to normal soon. Take care of yourself and just stay focused on what you normally do everyday and then one day it will all be gone. Thinking of you!

    SvaraRadera
  3. These are just gorgeous! What a great use for duct tape. Have to give this a try. Thanx for the inspiration

    KimMJ
    bast830@cocast.net

    SvaraRadera
  4. WOW, hur snyggt som helst!

    Jag förstår att din mammas död påverkar dig mycket. Det har gått två år sedan min mamma gick bort i cancer och det går inte en dag utan att jag saknar henne.
    kram Annika

    SvaraRadera
  5. Skönt att se att du "är i farten" igen.
    Tokläckert album, alu-tape är så läckert.
    Ännu roligare blev det sen jag upptäckte att svart Gesso är överlägset akrylfärg att kladda med.
    Ha det så bra och glöm inte att ta hand om dej själv också!

    SvaraRadera