torsdag 17 maj 2012

KONST- ELLER AFFIRMATIONSJOURNAL - UPPLÄGG 1

Jahopp. Det är allt bra med lediga dagar, för nu är det äntligen dags att börja på min konstjournal (art journal) (affirmationsjournal)... En bok där jag kladdar och  kletar bäst jag vill... Bara för att jag själv vill det.
Jag kommer troligtvis att fylla den med visdom i form av uttryck... Antingen från stämplar eller med datorns och skrivarens hjälp.

Jag kommer också att vilja experimentera med olika tekniker, som t ex mistande, maskande, strukturpasta m m...

Åååh, det skall bli så himla kul att få användning för mina stämplar som jag hamstrat på mig genom åren!

Here we go!

Här är först en helhetsbild, och sen kommer det en lång serie bilder med korta kommentarer på vad jag gjort.

Jag hoppas att du låter dig inspireras till att börja kladda och kleta du med.
Och du. Det gör inget att händerna blir smutsiga. Det går bort med tvål och vatten, om inte idag, så kanske imorgon... Just nu sitter jag här med blå handflator, t ex... :-). Uppenbarligen är blå en färg som inte tvättas bort så lätt...




Jag började med att blöta ned ena sidan i boken med vatten och sedan flöta på med några olika distressfärger innan jag tryckte ihop sidorna och lät dem smittas av varandra.


Här har jag sprayat på med mer av min favoritfärg... Orange!


Här har jag lagt en mask över färgerna och sprayat på med vatten. Tanken var att jag skulle få fram en s k skuggningsteknik, men jag tror att det krävs intensivare färger för att det skall lyckas riktigt bra!


Men det är klart... Om man vill ha en svag effekt, så är ju detta ett perfekt sätt... :-).


Här har jag sprayat på ytterligare med blått, brunt och orange.


Och nu hittade jag en avlång mask i mina gömmor. Det måste ju testas!


Hoppsan, så rött det blev!!!


Jag sprayar vatten på cirklarna...


Tyvärr blev inte resultatet så tydligt, så det var bara till att gå vidare med nästa mask... En bokstavsmask i metall... Så himla användbar!!!


Resterna av den blå färgen torkar jag av längre fram i boken. Inte kasta bort något här inte... Det var nog här mina händer fick sitt blå bad - och jag fick lite  mer än jag bad om...


Nu har jag stämplat med lite bakgrundsstämplar från Timpans stämpelset.


Och här hittade jag en härig kviststämpel från Fancy Pants stora stämpelset... Det var uppenbarliglen första gången jag använde den, för den satt verkligen som berget i plasten... Det finns en förstagång för allt!


Hoppsan... Här hittade jag en zigzag-bård-stämpel... Jag fick den i gåva från USA en gång...
Kul att få användning för den!


Här har jag lekt med gratisstämplar från den underbara tidningen Crafty Secrets. Swirlen och stjärnan är helt fantastiska, i mitt tycke!!!


Ser du de små spindlarna... :-)?.
Du förstår nog snart varför...


Kolla in de där rackarns söta figurerna... De kommer från ett Inkadinkado-set med halloweentema.


Här drog jag med vit kalkpenna runt kanterna på de svarta löven... Det mjukar upp det svarta lite, samtidigt som man skapar ännu en känsla av djup...


Små, små stjärnor kom äntligen till användning. De finns i samma set som den lilla spindeln. Crafty Secrets.


Här har jag satt på själva texten - som är en stämpel från Dylusions... Jag stämplade upp det och klippte sedan isär det... Doodle-strecken hänger med...


Och hoppsan... Jag hittade visst en liten stämpel med fladdermöss också...


Här är uppslaget i sin helhet...


En liten krabat på tur... Från samma Crafty Secrets-set.


Texten i närbild...




Enjoy the little things in life, for one day you'll look back, and realize they were the big things.
Njut av livets små saker, för en dag tittar du tillbaka och inser att det var de som var de stora sakerna. 

Och för att illustrera detta, har jag tagit hjälp av både fladdermöss, spindlar och små krabater :-).


Så här ser det ut på baksidorna... Papperena i en s k Kinabok är tunna, så de släpper igenom rätt så mycket färg...
Kanske är det en klok idé att förstärka sidorna efteråt... men innan jag börjar kladda med nästa upplägg... Nackdelen är väl att detta kommer att göra att boken tjocknar... Men kanske är det ingen nackdel, när jag tänker efter... Det kan ju bli riktigt fräckt!



Så. Hur känns det nu?
Är du förskräckt eller inspirerad?

6 kommentarer:

  1. ewa wannebrant17 maj 2012 kl. 10:03

    skithäftigt du är så duktig moste prova verkar kul ha en bra dag kram

    SvaraRadera
  2. Åh vad roligt att se sidan växa fram och följa dina olika experiment. Helt klart inspirerad, inte ett dugg förskräckt! Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Superhäftigt! Har en bok som ligger och väntar på mig, nu fick jag mycket inspiration av dig så nu får jag testa detta! Kanske vi ses på söndag, kram!

    SvaraRadera
  4. Love it! The colors are just great. Feeling very inspired! I have just started a bunch of backgrounds on multiple journal pages. I still have yet to stamp and journal in them.

    Thanx for sharing and for the inspiration to get moving :)

    KimMJ
    bast830@comcast.net

    SvaraRadera
  5. Helt klart inspirerad!!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Bara så häftigt, det är det här med att våga och gå utanför ramarna, som är det svåra :O)

    SvaraRadera