måndag 8 april 2013

VILKET ÄR BÄST? POLAROIDKAMERA ELLER POLAROIDSKRIVARE, ELLER POLAROIDPROGRAM I DATORN...

Jag har grunnat den senaste tiden på om det är värt att skaffa sig en bärbar polaroidskrivare eller om man skall skaffa sig en polaroidkamera som också skriver ut. Vitsen med att fotografera när man är på vandrande fot med sin mobiltelefon är ju att alltid har kameran med mig. Skriva ut kan jag ju göra senare, på hotellrummet :-).
Det finns kanske ett par olika polaroidskrivare, men de finns inte i de vanliga teknikbutikerna.

En heter PoGo och en annan jag haft mina ögon på är denna (namn kommer senare...).

Tanken är att jag på vandrande fot också skall kunna scrappa mitt resealbum, så att projekten blir färdiga någon gång :-). Och tanken på att kunna skriva ut lite mindre bilder, var man än är, är lockande.
Jag tror också att jag kan behålla äktheten i känslan på ett bättre sätt om jag jobbar med albumet när jag ändå är i farten. På så sätt blir det ju också roligt att göra små album, lämpliga för resan, i lagom storlek och med roliga tillbehör som washi tape, limpennor m m - för att göra scrappandet smidigt, lätt och funktionellt :-).

Men innan jag bestämmer mig, passar jag på att testa två olika polaroid-tjänster på nätet.
Hemsidan Fotosidan pratar om både Polaroin och Polaroid Project.
Här är ett exempel på hur det blir med onlineprogrammet Polaroin. 

 

Jag ser att kvaliteten blir sämre i en polaroid"kamera", och kanske är det lite grand det som är det roliga med det hela. Jag kan tycka att det hade varit roligt att sätta på ett filter med raster eller andra detaljer.

Och här är skillnaden med Polaroid Project-programmet.



Jag tycker nog att det andra programmet, som för övrigt laddas ned på datorn, ger bättre bilder :-). Man får leka lite med programmet för att fatta hur det funkar. Man börjar med att klicka upp programmet, som inte är större än ikonen för själva polaroidkameran. Sen drar man dit ett foto. Och sen får man vänta.
Jag insåg t ex inte att det tar tid för den att processa bilden, vilket medförde att jag kastade bort den första bilden... Den såg helt enkelt fruktansvärd ut, med en brun hinna över hela fotot...

Det som är en nackdel med programmet är att man inte kan styra vilken del av ens foto som kommer att visas i bild - vilket man kan göra i det första programmet. Polaroidkamera-klickljudet är ju en kul bonus. Och skulle jag tröttna, så kan jag välja att ta bort det i settings-funktionen.


Fördelen med polaroidformatet - d v s det kvadratiska formatet är ju att det är mera "pang på", med innehållet i fotot. Det lämnas inte mycket utrymme för onödigheter, och det är ju bra, när man vill scrappa på liten yta :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar