tisdag 5 november 2013

SMÅ JULTAVLOR ÅT VILDA STAMPS - KURSINSPIRATION

Jag hoppas att ni inte blir chockade, av att se julalster så här tidigt på året...

Jag blev helt begeistrad av att göra tags. Jag gillar det enkla och därför är det extra kul att skapa små konstverk med enkla medel. De är ju egentligen ganska lika i utförandet, men ändå olika.

Jag har jobbat med krympplast igen, på både genomskinliga och vita ark. Stämplarna kommer givetvis från Vilda stamps.

Jag har stansat ut motivet med en entums-stans och sedan smutsat ned kanterna med stämpeldynan. Staz-on-dynan funkar bäst för att stämpla på plast.


Här har jag haft ett större motiv, varför jag stansat ut det med en 1 3/4"-tumstans, och återigen smutsat ned kanterna med stämpeldynan.


Här har du alla tre tags (häng-tags), som jag gjorde i slutet av augusti.


Jag har stansat ut ett s k hönsnät (egentligen bivax-mönster) i svart kartong med en underbar stansplatta från Cheery Lynn. Jag har klippt sönder formen, för att få den att sticka ut både upptill och nedtill på de andra utstansade formerna (Spellbinders).
Jag har använt mig av rosor från Wild Orchid Crafts.
Här ser du också de nedkrympta stämpelmotiven på ett av häng-tagsen. 24 december och god jul.
Textstämpeln i mitten lyder: Öppnas ej förrän på julafton. Man kan ju tänka sig att man hänger denna på en hemlig dörr eller på en julklapp, gåva eller liknande :-).


Här har jag stansat ut textstämpeln Julen viftar en trollstav över denna värld och gör allting mjukare och vackrare. Jag har en röd scallopkantad cirkel bakom för att bryta av det vita, svarta, gröna och "natur"färgen.
Jag har också stansat ut Tim Holtz härliga gran i grönt prick-papper. Den vita och den svarta pappersformen är frammanglad med stansmallar från Spellbinders.
Nere i högerhörnet ser du hur söt julkramar-stämpeln blev :-).


Här är den sista tagen, och den har ett lite annorlunda utförande...
Jag använde mig av resterna av "hönsnätet", för att få den röda utstansade formen att lyfta från bakgrunden. Textstämpeln säger: När du slutar tro på tomten får du strumpor i julklapp.
Jag har stämplat upp Vildas sköna tomte på genomskinligt krympplast, färglagt det med copicpennor och sedan klippt ut och krympt det med hjälp av en embossingfön.
Jag har också dekorerat tagen med en utstansad stjärna (Sizzix), en nedkrympt gran (samma stansmall som ovan - från Timpan).
Tim Holtz sköna fickur pryder också tagen på ett bra sätt tycker jag. Den har en skön form, som jag tycker mycket om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar