fredag 5 oktober 2012

EN ÄNGEL MED FALSK METALLTEKNIK

Jag som bara gjort mörka och murriga falsk metall-alster kände för att bryta mönstret genom att göra ett ljust sådant.
Jag tog en kon och dekorerade den med olika saker, som knappar, punchinella, utstansade kugghjulm pusselbitar m m. I praktiken kan du sätta nästan vad som helst under den självhäftande aluminiumtejpen, då den är väldigt tacksam att jobba med. Om tejpen går sönder när du försöker jobba fram strukturen, är det ju bara till att lägga på ett nytt lager och börja om från början :-). 


Sen målade jag den med vit akrylfärg och snabbtorkade med embossingfönen.
Därefter målade jag lite slarvigt med svart akrylfärg på olika ställen, för att ge kontrast åt det vita samt för att lyfta upp knappar, gem m m. (Den svarta färgen finns också i en STOR flaska, för den som vill ha mycket...)
Passa på att kolla utbudet av akrylfärger hos Scrap & Hobby. Det finns en hel del fräscha färger i småflaskor för liten peng.


Jag skrynklade till aluminiumtejpen innan jag satte den på en frigolitboll och målade med vit akrylfärg. Jag torkade bort ganska mycket av färgen med en servett och lät torka.


Jag satte också på ett par vingar i grungeboard. Jag målade även dem vita med akrylfärg och lät torka. Skylten som sitter framtid på ängeln, är utsansad med en fin etikettstansmall från Spellbinders. Stämpeln "Everyday is a gift" ingår i ett kit som heter English texts 2010 (v693).



Jag satte också en lång radda med blommor på konen - med början från vingarna där bak och slut längst ned på framsidan.


Det är faktiskt en stor fördel att ha många vita blommor hemma, för antingen har du dem som de är eller så sprayar du dem i önskad färg :-). Tänk på att Scrap & Hobby har sprayfärger från både ColorWash, Dylusions och Timpans egna distressfärger som du kan blanda till i misterflaskor.


(Jag satte också två vita fjädrar på vingarna, för att ge alstret lite med blingkänsla :-).


Här ser du den fina stämpeln i närbild. Den är stämplad i svart med Archival ink-färg.
Skylten är infärgad med metallic distress stain-färg (brushed pewter) - och jag måste bara få säga att den fungerar över förväntan. Supersmidigt att färglägga saker med.


Den här ängeln får representera mamma, som på söndag, den 7 oktober varit död i exakt ett år. Det har varit ett år med många tankar på mamma. Väldigt många tankar, måste jag medge.
Den här ängeln tänker jag ha i mitt hem som en påminnelse om att livet faktiskt kan ta slut precis när som helst, varför det gäller att ta vara på det man har, medan man har det.

2 kommentarer: