söndag 10 februari 2013

STEAMPUNK-KUGGHJULS-TELESKOPKORT

Jag kunde inte hålla fingrarna ifrån att göra färdigt mitt fräcka kugghjuls-teleskopkort! Jag borde ha lagt mig för att sova för flera timmar sedan (läs natten till söndag den 10 februari 2013), men jag kunde bara inte :-). Jag var tvungen att göra färdigt det!

Jag måste dock tacka StampTramp för inspirationen, då den är nästan en exakt kopia av hennes teleskopkort :-). (Hon gjorde sitt alster redan i maj 2011 (sent skall syndaren vakna :-)...))
Jag tyckte mycket om hennes kort, just för att hon kombinerat den mekaniska biten med just kugghjul, som jag älskar :-). Den blir extra fräck, i och med att man drar ut det lilla kugghjulet för att få det andra i rörelse... Tack vare sin "taggighet" ser det verkligen ut som att det här steampunk-alstrets kugghjul är i rörelse :-).

Här är kortet helt och hållet invikt. Du kan redan nu se att jag använt mig av Timpans weathered clock-stansmall i bakgrunden :).


Det andra lagret består av Spellbinders fantastiska kugghjuls-stansmall (sprightly sprockets)... Det tredje lagret likaså. De ingår i samma paket - vilket ju är suveränt! Du ser ytterligare ett kugghjul skymta fram, och det är ett av Timpans fantastiska kugghjul jag använt mig av på bakgrunden på den mittersta biten (gadget gears).


Timpans Curio Knobs passar fint till det här projektet, speciellt när det finns en mekanisk rörelse jag vill locka betraktaren att få till att fungera :-). Det finns tre olika knopphandtag i varje paket. Den här är helt klart den snyggaste, i mitt tycke :-).


Jag har använt fem olika skimmerpastor från Inka Gold:
  • platinum
  • graphite
  • old gold
  • old silver
  • copper
På den stora svarta klockan har jag använt en färg (graphite), medan jag i vissa - framförallt de två minsta - har blandat flera färger, då jag ändrat färgordningen på dem :-).


Här ser du de andra två kugghjulen skymta fram. I bakgrunden finns en torrembossad pappersbit (cuttlebugs text-kuvert). Jag dragit på med brun stämpeldyna (Coffee (Archival ink)) och sedan sprayat den med Postbox red-spray från Dylusions. (Jag måste få säga att det här är den bästa röda spray jag använt... Timpans Fired Brick blir inte på långa vägar lika röd och fin. Men det är klart... Kanske beror det på att jag inte använt tillräckligt av refill-bläck i min egen sprayflaska... )

Kugghjulet har en blandning av ljusbruna färger i botten. Den är också torrembossad med något kuvert - jag minns inte vilket just nu. Jag har sedan dragit någon ljusbrun färg över de förhöjda partierna.
Det mindre bruna kugghjulet (mini gears) har jag stansat fram med timpans movers and shapers-kugghjuls-stansmall. Även den är torrembossad och förhöjd med en svart stämpeldyna.

Det är väl på just det  mittersta kugghjulet (med spetsiga toppar) som man bäst ser de olika skimmerpastornas blandningsresultat.

Jag har använt skruvbrads (påsnitar/jungfruben) för att hålla ihop teleskop-cirklarna - samt möjliggöra just själva mekaniken. För att påsnits-ändarna inte skall fastna i de olika kugghjuls-cirklarna, har jag stansat ut mindre cirklar och limmat fast på baksidan :-). (Xcut har käcka nesting punches som du lätt får fram cirklar i olika storlekar med :-).)


Jag stansade ut den stora klockan i mjuk kartongwellpapp, dels för att det var ett lätt material, men också för att den hade lite djup. Jag gillar djupet/höjden wellpappen ger i det här fallet :-). Jag har målat alla stora kugghjul med svart akrylfärg, innan jag pimpat till dem med skimmerpastor.


Här ser du wellpappsdjupet lite bättre :-). Jag har ett orange metallic-papper i bakgrunden.
När jag stansade ut klockan, följde cirkeldelen med. Jag passade på att torrembossa även det och sedan förstärka det torrembossade mönstret med svart stämpeldyna, innan jag målade bakgrunden med metallic-akrylfärg. Det gäller dock att se upp med var man stämplar eller placerar sitt motiv, då innercirkeln måste mönsteranpassas i klockan!


Den uppstämplade klockan i mitten kommer från mina egna gömmor. Uttrycket A moment in time finns i samma stämpelset. Du hittar något liknande här, från Inkadinkado (nothing but time).



För att få fram den metalliska looken, har jag "offrat" lite metalldekorationer (klocka (du hittar något liknande här (metal clock faces), kugghjul (sprocket gears), klockvisare (game spinners) (papermania har något liknande (clock hands)).


Jag tänker mig att den här skulle kunna vara snygg på en rund ask eller något liknande - i och med mekanismfunktionen och den runda formen. Ett annat alternativ kan vara att sätta "klockan" på små timpanfötter :-).

1 kommentar:

  1. Men jösses, vilket kort och vilken kreativ idé med teleskopkort! Varje kugghjul i din skapelse är ett konstverk för sig och du har verkligen fått otroligt många nyanser av metallskimrande färger! Snygga skruvliknande nitar (hm, tror iallafall att det är sådana) och klockan i mitten är verkligen pricken över i:et!

    Tack för att du delar med dig och inspirerar! Nu ska jag ta mig en ordentlig runda här i din fina blogg!

    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera