onsdag 27 december 2017

JULKORT - KOLLAGESTÄMPLING - gummiapan

Om du har ett gäng stämplar i samma tema, som t ex vinter och jul, kan det hända att de går att kombinera på ett likande sätt...

Här är några julkort där jag använt mig av tekniken kollagestämpling, för att göra, kanske, lite annorlunda julkort :)...

Stämplarna kommer från GummiApan, som ju är ett svenskt företag som tillverkar och säljer egna stämplar, papper och stansmallar (dies).

Längst ned i inlägget, har du även en videohandledning till hur jag gör, när jag använder mig av tekniken kollagestämpling.

Jag har gjort korten i två olika storlekar, och jag har nyttjat olika snöflinge-bård-stansmallar (-dies) för att ge korten det där lilla extra, med tanke på att jag inte dekorerar korten mer än så :).


Som du ser, var det lätt att göra flera kort, när man ändå hade tagit fram stämplarna och satt dem på akrylklossar... :).
Jag har färglagt motiven med vattenfyllda penslar (Timpans pensel...) och distress ink. Motiven är stämplade med Versafine Onyx Black, som är en fantastisk stämpeldyna som lämpar sig för akvarellfärgläggning.


Det är kul att göra egna "mönsterpapper" och enkla kort...
Jag har stansat ut snöflingebården med en stansmall från Sizzix/Tim Holtz (Snow flurries). Jag gillar denna stansmall jättemycket, just för att den inte har något stopp vid sidorna... Andra stansmallar har en begränsad bredd...


Här har du ungefär samma kort, fast något smalare...
Och med en annan snöflingebård-topp... Precious Marieke (Snowflake border).
Även här ser du att jag har gjort några fler mönsterpapper, när jag ändå höll på :)...


Till skillnad från det större kortet, valde jag att färglägga snöflingorna med en av färgerna som Vinter-Ellie med katt från Gummiapan :). Det livar upp kortet lite mer, tycker jag...


Jag har även pimpat hennes öronvärmare med Nuvo Glitter Accents - Fresh snowfall.


Kortvikningen kallas för upprätt z-viktkort (upright z-fold card).


Här har du även en videohandledning till hur jag har stämplat...




1 kommentar: