lördag 3 februari 2018

MIXED MEDIA MED KÄRLEKSTEMA - finnabair-produkter

Här är ett mixed media-alster med kärlekstema.

Jag har använt mig av Finnabairs Mica-pulver och vatten för att aktivera skimmerfärgerna. 


Men innan man kan göra det, måste man bygga upp en bas.
Jag drog igenom Finnabairs texturpasta (graphite eller annan...) genom en schablon från Dutch Doobadoo (triangles) och lät torka.
Jag målade sedan allt med svart gesso.

Jag passade på att måla några olika bröte-saker med svart gesso, för att ta vara på gesson som jag hade hällt ut, under tiden något annat torkade.

Därefter stansade jag ut bokstäver och siffror med Tim Holtz långa tjocka alfabetsstansmallar (exempelvis storybook, gothic, block talk, broadway, vintage market, wordplay), och målade dem med svart gesso, innan jag limmade fast dem.

För att skapa extra textur på bokstäverna, målade jag fast ostduk med svart gesso.


Jag har tagit vara på bröte jag samlat på mig genom åren. Det är allt från färgpatron-öppnare till burk-kapsyler, utstansade kugghjul och diverse krokar m m.
Jag drog också ett snöre runt om mittenpartiet, för att få mer textur. Därefter petade jag in diverse småsaker, utstansade kugghjul m m. (Länk till stansmallar från Sizzix)

Sizzix har tre tjocklekar på sina stansmallar, dock inte med samma motiv. Tjocka stansmallar möjliggör utstansning ur lite tjockare material, som t ex chipboard, kartong, och tjock mossgummi / dekorgummi. 


Jag har byggt på med fler saker, och skapat en lager på lager-effekt. Jag har använt mig av en mix av både flytande lim (Aleenes) och limpistolslim, för att få sakerna att fästa. 

Flytande lim anses vara ett bättre alternativ, över tid, medan limpistolslim fäster direkt. Om man vill leka med lite tyngre saker, kan det vara bra att använda Finnabairs 3D matte gel... 


Och så var det premiär för Finnabairs micapulver. Jag hade inte använt detta förut, och måste medge att jag blev lite förvånad över hur finkornigt det var. Det är väldigt likt Perfect pearls från Ranger...

En del pulver föll ur burken, när jag öppnade det och det var ju bara till att ta vara på det och sedan spraya med vatten över, för att se vad som hände. 
Och det blev ju riktigt fräckt :).
Jag gillar att jobba med färg på det här sättet, i o m att sprayat vatten är lättare att torka bort än färgat vatten, som ju också har en tendens att hamna på oönskade ställen. 
Här använde jag mig av Gold Opal Magic.

(Länk till huvudgrupp för mixed media-produkter hos Scrapbruket... Om varan inte finns i lager, kan du alltid mejla dem och fråga om de kan ta hem den åt dig...)

(Jag lägger upp Finnabairs handledningsvideo längst ned, så kan du bli mer bekant med produkten).


Här har jag hällt lite Blue opal magic-pulver och aktiverat det med vatten.


Och här testade jag Green opal magic-pulver och vatten.


Och slutligen Peach opal magic-pulver och vatten.


Jag penslade även på lite guldfärgad Nuvo embellishment mousse (länk till huvudgrupp för mixed media-produkter).

När jag hade kommit så här långt, var det dags att späda ut lite vit gesso och skvätta ut det från penseln, för att få något som bryter av mot det mörka och murriga.


Och slutligen blev det dags att limma fast ett utstansat ord, som jag hade stansat ut tre gånger och limmat ihop med varandra, för att öka stadgan i ordet. Tack vare att limflaskan från Tombow (mono multi liquid glue) har en liten öppning, har jag nyttjat den. 
Jag har stansat ut ordet ur ett 300-grams akvarellpapper, för att ge den utstansade biten extra stadga.


Här är Finnabairs handledningsvideo till hur du kan använda Opal magic-pulvren. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar