söndag 22 december 2019

MASKAT HJÄRTA OCH KOLLAGESTÄMPLING MED AALL & CREATE

Här är några exempel på hur man kan nyttja texturstämplar för att skapa en ny helhet. Det blir extra effektfullt om man maskar av en yta, t ex ett hjärta, en cirkel eller en annan form man tycker om och jobbar in favoritfärgerna med Nellie Snellens infärgningsborstar (mixed media brushes). Det blir ett sånt härligt mjukt och lent intryck, tycker jag :).


Du kan testa detta själv, genom att stansa ut en form ur en pappersbit - större än formen som skall maskas av. Du kommer att använda både den utstansade formen och den resterande biten.
Det är nog enklast att fästa papperen med spraylim (stick and spray), t ex från Crafter's Companion. Ibland kan det vara värt att nyttja lite washiejp eller något annat som håller papperet på plats under tiden du gnuggar in färgerna.

...

Som du ser, är det bara en som är färdig... De andra två väntar på att dekoreras med ett utstansat ord... Kanske grattis, studenten, god jul eller liknande. Troligtvis ur mossgummi, eller kanske något fräckt metallic-papper från Tim Holtz eller DCWV.


Här har jag jobbat in flera schabloner i bakgrunden och därefter stämplat med mina favorittexturstämplar från AALL & Create (#10 Grunge texture). Här har jag jobbat in två olika nyanser av grön färg, från Versafine Clair (Verdant och Green oasis).
Jag var lite djärv när jag valde olika schabloner till bakgrunden. Jag nyttjade den färg som fanns kvar på infärgningsborsten när jag sotade in mönstren med en gråaktig färg.
#59 Weathered tiles#71 Steam cogs och #13 dashes and dots



Och visst ser den här så där härligt len och härlig ut :). Det blir lätt så, när man jobbar med Distress oxide ink-färger :).

Jag har använt samma dashes and dots-schablon som till det gröna hjärtat, men med ännu ljusare restfärg.
Därefter har jag stämplat med:
#155 Love birds#126 Circle around och #47 Fly away


Och här är en röd variant. Jag har försökt hålla papperet så vitt som möjligt, för att öka kontrasten mellan det röda och det svarta.
Distressdynorna är ju vattenreaktiva, och just den effekten är rolig att få fram, genom att skvätta lite vatten på hjärtat, vänta några sekunder och sedan torka bort överflödet genom att lägga på en bit hushållspapper. 

Jag har också dragit en svart linje runt hjärtat, för att få det att skilja sig från de kollagestämplade motiven. Det finns flera färger att välja bland, pennorna från Posca.

De där, lite stökiga, hjärt- och stjärnformerna hittar du i setet #12 Grungy shapes. Krumelurerna finns i setet #251 Pixie dust. Och sen har jag smugit in en liten stämpel med texten "Follow your heart" på tre ställen. Den finns i stämpelset #46 (Follow your heart). Texten "Believe in yourself" finns i ett annat favoritset... #200 Hope.


Och de där bulliga småhjärtana från #155 Love birds får mitt hjärta att banka lite extra :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar