lördag 26 september 2015

SERIETIDNINGS-STÄMPLING MED CIRCUSTEMA - COMIC STRIP STAMPING

Den här gången har jag använt mig av cirkusstämplar från ScrapBerry's för att skapa ett litet serietidnings-inspirerat kort. Jag tycker att de här stämpelseten är käcka och bra att ha i sin samling, då de har bl a ballonger, stjärnor, luftballong och fina texter :).

Tyvärr har just mina stämplar något av den där barnsjukdomen att färgen inte fäster på hela stämpeln... Och det hjälpte inte att sudda med suddigum, för att få ett bättre fäste. Det måste ju vara som så att vissa "trycktekniker" vid tillverkningen gör att vissa av stämplarna inte blir som de ska... 
Jag har skrivit ut en mall med rutorna från datorn. Jag har gjort mallen i Word - så det krävs inga speciella bildredigeringsprogram för detta ändamål...
Jag har tejpat fast papperet jag vill stämpla på - över mallen - och sedan hängt upp det på fönstret (som jag minns att jag gjorde som barn, när jag ville rita av något) - för att kalkera dit några stödstreck med en blyertspenna. (om man har tillgång till en ljuslåda - är det ju ett perfekt tillfälle att använda sig av den, för att rita dit stödlinjerna)

Jag har sedan stämplat på eller innanför linjerna. Innan jag började färglägga, ritade jag dit svarta - lite tjockare linjer med en Posca-penna. Jag gjorde det på fri hand, för att öka intrycket av "slarv) :). Efter att färgen torkat, suddade jag bort blyertsstrecken och började att färglägga. 


Jag har färglagt motiven med Spectrum Noir markers. Det är billiga - men riktigt bra - färgläggningspennor.
För att färgen inte skall blöda, har jag stämplat texterna och motiven med svart mementodyna (tuxedo black). 


STÄMPELSERIEN HETER VINTAGE CIRCUS: 

Pocus
focus, pocus, ticket - circus - elephant, welcome, cirkustält, 


Cards
kort - klöver sju, ruter - spader - hjärter - klöver, time is a circus, ballonger, stjärnor

Carousel
come one, come all!, circus - elephant - admit one, luftballong, carousel, karusell, stjärna, you will never find the rainbow if you are looking down

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar