onsdag 7 december 2016

ETT JULKORT I BRUNA NYANSER - STÄMPEL FRÅN SLÖJD-DETALJER

Det här kortet tog sannerligen tid på sig att bli klart.

Jag försökte först att göra det till ett skakkort med plastkupa från Jillibean Soup, men allt glitter täckte insidan av kupan. Så då försökte jag göra om det, men det lyckades inte. Jag försökte med andra stämplar men hamnade till slut här.
Det var för statiskt i kulan - eller så var glittret över-statiskt. Jag har inte något bra tips på hur man skall kunna undvika det. Kanske kan man nyttja en torktumlartrasa (dryer sheet (finns i t ex engelska affärer) för att ta bort det statiska, men jag vet inte hur långt det räcker. 

Jag har gjort ett ganska så stort upprätt/lodrätt z-vikt kort, i svart och bruna nyanser.
Jag har använt mig av en stor stansmall från Spellbinders, för att få till ytterformen för kortbasen. Den syns inte så tydlig här, men den finns där :).

Mönsterpapperen kommer från kollektionen Frozen Forest (Studio Light).
Jag har stansat ut den största pappersbiten med en stansmall från Gummiapan (old paper). (Jag tycker att den formen är ett bra komplement till många andra stansmallsmärken, t ex Rox Stamps, CreaLies m fl, i o m att de inte gör lika stora former.)
Här ser du också att jag har sotat kanterna på det svarta papperet med vit stämpeldyna från ColorBox (Frost white). Jag använde mig av en liten bit disksvamp för att dutta dit färgen med skrap-rörelser.

Jag har stämplat motivet med en stämpel från Slöjd-Detaljer (Bjällerklang (jag lägger upp bilder på många av Slöjd-Detaljers fina julstämpelkit längst ned)) samt använt lite stickles glitterlim (Diamond) för att få en glittereffekt i snön (på taken, snön och på träden).

Jag har stansat ut innerramen två gånger ur brunt mossgummi, för att skapa höjd och utrymme för skakisarna (pärlor, konfetti, glitter m m). Jag har även stansat ut framsidan på samma sätt, ur samma mönsterpapper-kollektion. Jag har använt mig av CreaLies kvadrat- och cirkel-dubbel-sömstansmallar för att åstadkomma detta.
Jag har även stansat ut uttrycket God Jul med en stansmall från Rox Stamps



Jag har använt mig av en bit plast från någon förpackning, för att göra ett "fönster". Jag har torkat av plasten med en duk, både på fram- och baksidan, men ändå är det statiskt och suger åt sig glittret.

Här är en drös med stämpelset (clear stamps) från Slöjd-Detaljer:
(Notis om Slöjd-Detaljers hemsida... Det gäller att öppna upp varje "foto" för sig, för att få fram fler stämplar inom samma "kategori". I den grå rutan står "välj variant".)

snöflingor

bjällerklang

bårder 
god jul


god jul

handgjord

granar

juldekorer

juletiketter 
julhälsningar


jullandskap

jultexter

landskap

lingonkrans
stilla natt

   

tomtar

tomtefar

vinter

vinterland

2 kommentarer:

  1. For et Lekkert Julekort!!. Nydelige Farger og Flott design!!.
    Kan jeg spørre hva slags dies du har brukt for å kutte ut papiret med Merry Christmas, Holiday, Santa på.. Ser ut som en firkantet dies med revne kanter!

    SvaraRadera