lördag 17 december 2016

MINA FAVORITPAPPER

Hejsan...
Ibland får jag frågor om olika saker och jag svarar mer än gärna på dem :).

Den här gången tänkte jag göra ett inlägg om de papper jag gärna använder till t ex kortbaser, för att stämpla på och för att stansa ut figurer och former ur m m.

300 g akvarellpapper - grov-grängad
Det här papperet är superbt för att göra stabila kortbaser, utstansade motiv m m.
Ett helt fantastiskt och vackert papper, som funkar bra till allt förutom stämpling.
Det "kan" funka att stämpla på oxå, om man nyttjar ett stämpel-positions-verktyg av något slag, som t ex MISTI eller PRECISION PRESS. 

Det finns olika möjligheter att köpa dessa papper... Antingen i storpack, i olika storlekar, eller t ex 100-pack hos CC Hobby (tänk på att det kan vara käckt att gå ihop ett gäng, beställa ett storpack, i o m att snittpriset sänks då...). 




Paint ON
250 g allt-i-allo-papper (rit-/skiss-block)

In-Ex
Detta papper finns i olika storlekar (till vänster i bilnd) och jag köpte det häromdagen för att se om jag kunde nyttja det för att göra stora specialvikta kort av det :).



Canson Montval 
200 g akvarellpapper - lätt-grängad
Jag tycker mycket om det här papperet, både för att färglägga motiv på och för att göra kortbaser av samt stansa ut figurer och former ur. Papperet är dock inte kritvitt...
Det finns även papper som "är" 300 g.
Papperet går att hitta hos t ex In-Ex, Clas Ohlson (?) och Panduro. 


Fotoalbum-blad
Dessa papper har jag använt i flera år och jag återkommer gärna till dem, dels för att de är lite längre - och jag kan göra specialvikta kort av dem...
De är helt släta och lämpar sig mycket väl för att stämpla på.
Jag köper dem hos Clas Ohlson, eller t ex Åhléns. Om jag har möjlighet, köper jag på mig x antal paket när jag är på Gekås i Ullared, i o m att de säljs till ett bättre pris där. 
Det man dock ska ha i åtanke, att ibland kan färgerna skilja sig åt mellan paketen... Och ibland kan även hörnen vara rundade... 



Släta 12x12-tums-papper
Dessa funkar också bra att göra kortbaser av samt stämpla och kladda med mixed media-tekniker på... Det är ett bra pris på papperena... 2 kr/ark (säljs i 100-pack).
Scrapfabriken (jag har köpt det direkt i butiken...  hittar inte i webbshopen...)


Släta 12x12-tums-mixed media-papper
Har köpt direkt i butik... Hittar inte i webbshopen... Säljs i 10-pack, för ca 4-6 kr/arket...
Scrappweb

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar