lördag 7 december 2013

EN HELVIT TAVLA MED UTSTANSADE FIGURER

Jag har gått "all in" med stansmallar från både Sizzix/Tim Holtz och Spellbinders i ett nästan A4-stort alster :-).

Jag valde att sätta en vit wellpapp-kant på ramen, för att få lite fin struktur.



Jag kände för att göra ett lite större projekt med bara vita papper och så blev det. Eftersom jag inte hade någon ram jag kunde vända på och använda baksidan på (för att få ett djup och något att fästa saker på), byggde jag min egen ram med hjälp av ett bakstycke och ett annat papper som jag skar fram en "ram" på...
Här ser du hur pass hög den är...


För att få en jämn höjd runt om, har jag skurit till pappersremsor som jag sedan snurrat runt och limmat fast med limpistolen.
Se, så mycket man kan bygga på höjden med :-).


Jag började med att sätta fast en utstansad dekorations-form från Spellbinders, Flourish trim. Du ser den högst upp på ramens insida.


Därefter började jag stansa ut en massa olika former med Tim Holtz/Sizzix tjocka och halvtjocka stansmallar...

frimärkesform i wellpapp - i mitten av tavlan (postage stamp frame)
granar - som jag byggde upp höjde på, med limpistolslim, som jag lät torka mellan gångerna - pine tree
grankvistar - tattered pine cone
filmremsa - mini film strip



snöflingekant - längst ned på tavlan - snow flurries
rådjur - reindeer flight




snöflingor - mini snowflakes


Och sen gjorde jag även några snurrblommor som jag satte halvpärlor i. Jag limmade fast dem med limpistolslim, för säkerhets skull...


Jag satte även en liten vit halvpärleband runt halsen på rådjuret.
För att rama in hela ramen - limmade jag fast vit spets.


Som några avslutande detaljer, har jag dekorererat tavlan med kristalldroppar.


Och för att få ett citat eller något slags uttryck till tavlan, vit-embossade jag Vilda Stamps mångsidiga stämpel "Everyday is a gift" (English texts 2010 (v693)). Den är knappt synlig, men eftersom jag valde att bara ha vita detaljer på tavlan, tänkte jag låta det vara som det är :).


För att ge tavlan lite extra stadga, har jag satt på en bit 300 g-akvarellpapper i ryggen samt satt fast ett utstansat staffli (small easel). Och även om det här alstret är nästan A4-stort, så klarar staffliet av att hålla det upprätt :-).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar