torsdag 13 december 2018

JULKORT MED RENSTÄMPEL FRÅN STUDIO LIGHT

Om man vill göra både enkla och lite annorlunda julkort, kan det vara skoj att jobba med tekniken paper piecing (lapp på lapp-tekniken). I detta inlägg finner du 2-3 olika sätt att jobba med renstämpeln, från Studio Light.


Här ser du de tre olika sätten. Den som är längs ned i bilden, är ren (! (:-)..)) och enkel.
Jag har stämplat huvudmotivet (! (:-)...)) på ett akvarellpapper, med lite gräng (textur). Jag har därefter stämplat motivet på mönsterpapper från Maja Designjulkollektion från 2018



På det här kortet har jag gjort som jag gjorde ovan, men innan jag limmade fast renhuvudet, gjorde jag lite kollagestämpling med några stämplar från Gummiapan. Jag stämplade med vanlig distress ink-dyna, i en jutevävsbrun färg (frayed burlap).
Små slitna hjärtan - Gummiapan
Julpost Gummiapan 
Sliten stjärna i ring - Gummiapan 

Jag satte stämplarna på akrylklossar från Inkadinkado (som jag tycker är bra, i o m att de har välvda kanter och rutmönster - som gör det lättare att få motivet rakt).

Jag har stansat ut papperen med rektangulära stansmallar med sömkant, från CreaLies.


Och här har jag färglagt motivet med akvarellfärger. Jag lät mig inspireras av motivet på baksidan av förpackningen. Om man inte har "riktiga akvarellfärger", kan man färglägga med stämpelfärg från t ex distress spray-flaskor eller distress ink-kuber (eller andra vattenbaserade stämpeldynor).

God jul-hälsningen är stämplad med en stämpeln Sliten jul från Gummiapan.


Här kan du se effekten av lapp på lapp-tekniken (paper piecing) - med låga fästkuddar emellan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar