lördag 6 juli 2019

FLADDRIGT MED FLADDERMÖSS - STANSMALLAR - SCHABLONER - STÄMPLAR - FRÅN TIM HOLTZ / SIZZIX

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Det är verkligen kul att leka med stansmallar, i o m att det går att använda dem på så många sätt :). Den här gången leker jag med fladdermusstansmallar (Bat crazy) från Tim Holtz / Sizzix. De är en av många, härliga, produkter från sommarens (läs höstens) lansering.

Det här blir ett långt inlägg med många foton, tips och tricks.

Här har jag stansat ut alla fladdermöss samtidigt, ur ett A4-stort papper med den eldrivna stansmaskinen Gemini A4 (Crafter's Companion).
På så sätt har jag fått ut både motiven - men också skapat mig en schablon / stencil att jobba vidare med :).


Men innan jag gick vidare med den hemmagjorda schablonen, passade jag på att placera ut stansmallarna, med papperet kvar i formen, på ett annat papper och bara, lite löst, jobba in färg över stansmallen med en mjuk pensel, för att få fram ett mönster...  Om man vill, kan man rita ut konturerna av stansmallarna på papperet, för att ge det hela lite mer liv :).


Och när papperet fortfarande satt kvar i stansmallen, passade jag på att rita ett svart streck innanför stansmallen, för att framhäva formen lite extra...


Så här kan det se ut med den ritade formen runt fladdermusen.


Här har klämt fast "schablonen" på ett annat papper för att hålla den på plats.
Jag passade på att rita längs med formernas kanter även här...


Ta-Daa...


Och sen har jag jobbat in lila distressfärg med en Blender brush från Picket fence studios.


Jag testade tre lila nyanser av distress ink och fick ett sådant här resultat... Och även om jag inte rengjorde borsten mellan de olika nyanserna, blev det fin skillnad mellan dem :).


Och sen färgade jag in några av fladdermössen med olika distress ink-nyanser, med de sköna Blender-borstarna.


Slutligen var det dags att stansa ut dem ur mossgummi. Färgen spelar absolut ingen roll, så det är bara till använda den man tycker minst om :).


När jag väl har några former i mossgummi, kan jag tejpa fast dem med dubbelhäftande tejp på en akrylkloss, för att att kunna nyttja formerna som stämplar.


Och sen stämplade jag med både versamark (+ embossingpulver) - (högst upp på papperet), lila distress oxide ink och vanlig versafine. Det blir lika bra med alla :).

Fördelen med att stämpla med versamark och försegla det med embossingpulvret, är att den plastiga, frånstötande, ytan lämpar sig för vidare bearbetning, med t ex sprayer, vanliga distressdynor eller distress oxide-dynor, med mera :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar