tisdag 9 juli 2019

KUSLIGT VÄRRE, MED HALLOWEENSTANSMALLAR FRÅN TIM HOLTZ / SIZZIX

Nämen, hoppsan... Vad hände här? Häxan hamnade upp och ned i kitteln så att bara fötterna syns. Och så denna härliga döskalle...



Och här har vi något annat, lite småkusligt... Ett spöke som flyger över ordet spooky...



Till denna halloweentavla har jag använt en himla massa roliga stansmallar från Tim Holtz / Sizzix. De är alla del i årets kollektion (2019).



Jag började med att stansa ut döskallen (skull and crossbones) och benen ur genomskinlig krympplast.
  

En av fördelarna med tjocka stansmallar från Sizzix är just att man kan stansa ut bokstäver, figurer m m ur tjockare material än papper. 

Jag målade den sträva sidan med vit akrylfärg (picket fence distress paint) och lät det torka. Därefter sotade jag kanterna med en liten svamp och svart akrylfärg.

Sedan nyttjade jag embossingfönen (heat it craft tool från Ranger) för att krympa ned plasten. Det är riktigt häftigt att se hur allt krymper ned till en fjärdedel av ursprungsstorleken. Du ser skillnaden på benens storlek i den andra bilden.



Sedan stansade jag ut kitteln (caulronoch färglade den med distressfärger och pimpade till den lite extra med ostduk och aged black embossing enamel från Stampendous

 

Här ser du häxans fötter i kitteln. Jag har stansat ut den två gånger och färglagt den med distressfärger.
Du hittar stansmallen till den och många andra roliga figurer (spöken, spindel och spindelnät, öga, måne, döskalle, katt, stearinljus på fat, kvast, häxhatt, pumpa (2 lager) i stansmallssetet Frightful Things.


Därefter stansade jag ut delarna till fönstret (window frame), ur både chipboard och akvarellpapper och manglade pappersdelarna i en embossingfolder med trästruktur. 

 

Därefter doppade jag alla bitar i olika nyanser av bruna distress-sprayer - tillsammans med några metallic-sprayfärger. Du kan även blanda i micapulver eller jobba med mica-sprayer för att få lite skimrande yta :).

Ett spöke limmades fast mellan lagren, för att ge en känsla av att den var på utsidan av huset. 


Här ser du hur spöket ser ut att vilja komma inomhus...


Lite senare, ville jag att spöket skulle finnas inomhus, så jag limmade på ett likadant på fönstret...


Jag använde en tegelväggsschablon från CraftEmotions tillsammans med texturpasta från Nellie Snellen och akrylfärger från Finnabair. Jag ville ha en färg med lite mer "kropp", d v s tjocklek, så att inte allt skulle hamna under schablonen. Jag nyttjade en ljus akrylfärg, vid namn Burlap

  

Jag lät det torka och jobbade sedan in några nyanser av Finnabairs underbara vaxer (aged brass och firebird). Jag använde en sminkborste (rougeborste), som är mjuk nog att jobba in bara lite av vaxet. Det kan vara trixigt att hitta sin favoritpensel, så det gäller att leta och leta :).

 


Här ser du att jag har fått användning för några texturstämplar från Aall & Create. Jag kallar setet för Grunge texture (#10). 

 


Jag stansade ut ordet spooky ur vit chipboard - med den underbara stansmallen Handmade, från Tim Holtz/Sizzix.



Jag duttade sedan med en orange distressdyna (carved pumpkin) över bokstäverna och lät torka lite grann, innan jag stämplade med en texturstämpel från Aall & Create (Cracked and textured #50).

Jag sotade sedan kanterna på bokstäverna med en hård borste från Finnabair, tillsammans med svart stämpeldyna.
Jag har precis upptäckt att borstarna är suveräna att "sota" med, i o m att de kommer åt i håligheterna på ett bättre sätt än en bit kökssvamp gör. 

 

Nu är det svårt att föreställa sig att bokstäverna en gång var helt vita. För att lyfta bokstäverna från bakgrunden, limmade jag fast lite sliten ostduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar